• Day 2

Zaterdag Istanbul

January 18, 2020 in Turkey ⋅ ☁️ 6 °C

Niet zo goed geslapen deze nacht omdat ze hier denken dat 24 graden de ideale kamertemperatuur is en er nog een zwaar donsdeken bij geven. Ondertussen weet ik hoe het raam open gaat dus volgende nacht zal wel beter zijn. Het ontbijt buffet van het hotel was lekker en rustig ondanks dat het al 8 uur was. Er is veel te zien in Istanbul en ik besloot wat gas te geven. De eerste stop was de hagia sofia, op een paar honderd meter van het hotel. Deze was gedeeltelijk in restauratie binnen en het kleine beetje dat al gerestaureerd was zag er zeer goed uit, de rest was nog even vervallen als 20 jaar geleden. De blauwe moskee was jammer genoeg volledig in restauratie binnen, je kon niet veel zien. Dan maar onmiddellijk naar het ondegrondse waterreservoir, dat ook gedeeltelijk in restauratie was, maar wel de moeite om te zien.

Na die drie bouwwerven bezocht te hebben was het nog amper over 10 uur en besloot ik naar het paleis te gaan. Dit was wel de moeite en ik ben er bijna twee uur gebleven. Er waren natuurlijk een paar delen in restauratie, maar dit viel niet zo op vanwege de grootte. De harem was het mooist natuurlijk. Mijn rug deed behoorlijk veel pijn en het was etenstijd waardoor ik niet al te lang gezocht heb naar een restaurant.

De namiddag besloot ik te vullen met twee bazaars, de grote en de spice bazaar. De grote bazaar was even indrukwekkend als ik mij herinnerde en je kunt er nog altijd gemakkelijk in verdwalen. Tot mijn verbazing werd ik bijna niet lastig gevallen door de verkopers, enkel als je stil blijft staan spreken ze je aan. De spice bazaar is klein maar prachtig, wel zien alle winkels er een beetje hetzelfde uit. De straten tussen die twee bazaars waren overspoeld met mensen, niet zozeer toeristen maar lokale mensen die gingen shoppen. Dat maakte het wandelen wat onaangenaam. Na de bazaars ging ik de brug over die bekend staat voor al de visrestaurants die er in gebouwd zijn. Het was verleidelijk, maar ik moest mij inhouden voor de food tour vanavond. Met nog drie uur te gaan voor die tour dacht ik van de galata toren te bezoeken, tot ik de rij aan de ingang zag. En het begon ook nog eens te regenen waardoor ik een uurtje in een ierse pub ging zitten in plaats van aan te schuiven.

De food tour was normaal een groep van 4, maar de rest had afgezegd en het was verrassend genoeg enkel ik en de gids. Die zei dat in december en januari er niet veel mensen een tour boeken vanwege het weer, tijdens hoog seizoen zijn het iedere dag groepen van tien. Het werd dus een zeer gepersonaliseerde tour waarbij ik dus ietsje meer moest praten dan gewoonlijk. Gelukkig is engels geen probleem. Het eten was zeer goed, we deden 5 plaatsen aan waar touristen normaal niet komen. Een plaats was zelfs enkel voor kenners gezien je een lift moest nemen in een gewoon appartementsgebouw zonder uitgangsbord. Hij legde mij ook uit welk turks fruit ik moest kopen want hetgeen de meeste touristen kopen is rommel. Tijdens de tour praatten we over alles en nog wat en wist hij me ook een bar aan te raden waar ik nu deze blog typ. Ook ga ik niet meer eten in het oude stadsgedeelte, ik ken nu de goeie regio. Het was drie kwartier wandelen terug naar hotel en ik heb 34941 stappen gedaan vandaag.