München in de regen

June 29, 2020 in Germany ⋅ 🌧 16 °C

Vandaag was een in en uit dag. Hierbij bedoel ik naar binnen in mijn mond en naar buiten al onder. Het regende in de voormiddag maar dat was niet zo erg gezien ik last van mijn buik had en niet te ver van een wc mocht gaan. Het ontbijt was zeer goed maar te eten met plastiek handschoenen, wat nogal raar is. Wel is het handig dat je achteraf geen vettige handen hebt. Ik ben tot ongeveer 12u in het hotel gebleven, met een boek natuurlijk, tot het stopte met regenen. Wanneer ik uiteindelijk het hotel buiten ging had ik nog altijd geen honger, mijn buik deed raar, maar ik besloot om mij daar niets van aan te trekken, en naar het beroemde hofbrauhaus te gaan dat gebouwd is ergens in de 16de eeuw en bekend is van 'eins, zwei zaufen'. Zelfs op een maandagmiddag in corona tijden stond er een rij om binnen te mogen.

De bieren waren zeer goed, het eten niet noemenswaardig en de sfeer zeer rustig. Ik schrok even toen ik op de kaart de prijzen enkel in liter zag, maar je kon ook een kleintje vragen, wat maar een halve liter is. Het is leuk om op het gemak een boek te lezen met een pint, maar dat kan ik niet de hele dag doen zonder dronken te worden. Een paar culturele zaken tussendoor waren nodig, en het eerste ervan was het reichsmuseum. Niet omdat ik geïnteresseerd was in de beierse cultuur, maar omdat ik een wc nodig had. Onderweg werd ik opgebeld door een bende oplichters die probeerden mijn creditcard nummer te weten te komen, maar zelfs na anderhalve liter bier ben ik niet zo zot. Wel ben ik benieuwd hoe ze mijn telefoon nummer te weten gekomen zijn en wisten dat ik een boeking had bij het hotel. Ze waren echt goed, maar mijn telefoon had ze al verraden door aan te duiden dat de oproep vanuit Berlijn kwam in plaats van Neurenberg.

De wc, pardon, museum bleek de moeite te zijn voor mensen die nog nooit een paleis in Europa gezien hebben, maar niet voor mij. Ik had nogal een déjà vu gevoel, iets wat ik niet had toen ik later in een park mensen zag surfen in de beek. Ik denk niet dat er nog andere steden zijn waar je kan surfen in het park.

Na nog een tweetal mooie kerken bezocht te hebben was het tijd om naar de paulaner brouwerij te gaan. Hun witbier is een van mijn favorieten en ik heb dit al overal gedronken, zelfs in china, dus ik moest die eens bezoeken. Ook daar was het rustig, wat ik niet erg vond en het eten was iets beter dan het hofbrauhaus. Morgen ga ik proberen mij wat meer in te houden, want het is hier vrij duur. Ik reis zoals ik in Azië doe en verbruik vier maal zoveel.