• Day 6

Neurenberg ronddolen

July 2, 2020 in Germany ⋅ ⛅ 19 °C

Ik was vroeg op gestaan, rond 7u, waarmee ik bedoel dat ik zo lang mogelijk in bed gebleven ben. Het ontbijt was weer met handschoenen te doen, maar dat valt wel mee als ge alles kunt nemen dat ge wilt. Het viel op dat het hier grote croissants waren in plaats van die miniaturen die ik meestal zie. Om 9 uur ging het kasteel open en ik stond er dan al aan de deur te wachten in mijn oude gewoonte om de grote massa voor te zijn. Het was verspilde moeite met deze corona tijden, ik was de eerste binnen en moest het personeel vragen om de deuren open te doen want ze stonden nog allemaal te praten op het binnenhof. Ik denk dat er nog twee of drie toeristen waren dat uur, de rest wist waarschijnlijk al dat het niet echt de moeite was. Het kasteel is duidelijk gerestaureerd sinds de wereldoorlog maar er was niet veel interieur, na een half uur was ik weer buiten.

Ik had op mijn planning een kerkje met een oud kerkhof aangeduid, maar dat is nu niet echt de meest aangename plek om de toerist uit te gangen, en het begon op de terugweg ook nog eens te regenen waardoor ik naar het hotel vluchtte. Een van de opties die ik wou doen in de namiddag was het spoorweg museum, maar ik had uiteindelijk geen goesting en besloot mijn tijd te spenderen door een boek te lezen op een terrasje. Het werd meer dan een terrasje en ik moet ook nog veel rondgewandeld hebben ertussen want ik zit aan 32376 stappen vandaag. Morgen is mijn plan om een grote wandeling te doen maar ik wordt moe als ik eraan denk.

Ik merk dat er hier al wat corona moeheid begint te komen. De mondmaskers worden meestal op de kin gedragen en veel afstand houd men niet. Wel moet ik overal nog mijn naam en telefoonnummer afgeven al ik ergens ga zitten. Het blijft meer dan in België waar ze niets doen.