• Day 7

Vaticaan en proberen te rusten

November 12, 2021 in Vatican City ⋅ ⛅ 16 °C

Omdat ik alles te voet wil doen was het al 9:30 toen ik eindelijk het Vaticaan bereikte, wel met een omweg om een paar andere monumenten te zien. Ik was net op tijd, de rij aan de ingang was nog niet lang, wat niet het geval was toen ik terug naar buiten ging twee uur later. De reden waarom ik twee uur nodig had was niet om te bidden voor een mirakel maar om de dome te beklimmen. Ik besloot om de lift te nemen waardoor ik maar 302 treden moest nemen ipv over de 500. Het was lastig genoeg, zelfs mijn rug begon te protesteren toen ik het Vaticaan buiten was, en dat gebeurt tegenwoordig enkel bij de zwaarste inspanning.

Het Vaticaan zelf was natuurlijk anders dan ik mij herinner, veel meer security en een vast pad om te wandelen door die corona toestand. Ik had het geluk dat er niet veel volk was zo vroeg en kon op mijn gemak rondwandelen. Daarna was het wel genoeg geweest voor vandaag. Doodmoe heb ik mij naar een snackbar in het oude centrum gesleept, daarna naar een ierse pub vanwege dat het mooi weer was om op een terrasje te zitten, en uiteindelijk naar het hotel.

Er zijn een hoop zaken die ik niet bezocht heb hier, ik heb eigenlijk het minimum gedaan, maar ik was doodmoe. Enkel nog eens naar een park lopen zat er nog in, het was te mooi weer om op de hotelkamer te blijven. Morgen vroeg op, mijn vlieger is om 10:20.