Việt Nam

April 20, 2022 in Vietnam ⋅ ☁️ 21 °C

Goedemorgen mensen, gisteren was het dan zover en vlogen we aan op Hanoi, Vietnam. Hanoi is natuurlijk de hoofdstad van het land, en het heeft een rijke geschiedenis aan koloniaal bestaan, en natuurlijk de Vietnam oorlog, waarvan de sporen nog goed te zien zijn. De uniforms van ambtenaren in Vietnam ogen wat Sovietachtig, met een donkergroene kleur, veel vijfsterren en een hoedje die rechtstreeks van een propagandaposter af komt. Erg leuk om te zien. Vijfsterren zie je overal hier, ook op de vlag, aangezien Vietnam een van de weinige Communistische (socialistische) landen ter wereld is.

Eergisteren namen we afscheid van de dames, Tijs en Casper en Ruben. Het regende ongelofelijk hard, dus onze spullen werden allemaal kletsnat. De dames gingen verder naar Phuket, en daarna Bali, Tijs en Casper naar Khao Sok, en Ruben wilde dezelfde reis afleggen die Jona al eerder in zijn eentje had afgelegd. Wij namen de nachttrein naar Bangkok. De nachttrein was vrij knus, en de banken/bedden waren erg slim bedacht. De volgende ochtend deden we een test (negatief natuurlijk) en namen we erg veel taxi's om naar het vliegveld te gaan. Om 14:45 konden we dan eindelijk ontbijten. In Hanoi slapen we in een spotgoedkoop hostel, wat een goede verbinding met het vliegveld had. We moesten wel even wennen aan de munteenheid. Ons buskaartje kostte ons 40.000đ, wat klinkt als een belachelijke hoeveelheid geld. We schrokken ons allemaal dood, totdat we goed gingen rekenen en erachter kwamen dat dat gelijk staat aan 2€. Geen stress dus. We hebben die avond nog heerlijk gegeten en gedronken. Voor nog geen 4€ pp hadden we een diner op een straathoek en een liter bier de neus. Een land naar ons hart dus.

Ruben: ik had afscheid genomen van de rest en ging toen met de boot naar koh samui. De boot zou om 13:00 aankomen waardoor ik genoeg tijd zou hebben om bij het vliegveld te komen echt kwam de boot pas om 14:00 aan. Ik heb toen als de wiedeweerga naar een scootertaxi gegaan die mij naar de luchthaven heeft gebracht.

Tijdens de taxirit kreeg ik een appje dat mijn oma was overleden, op dat moment wou ik gewoon zo snel mogelijk bij de luchthaven komen zodat ik in ieder geval mijn vlucht naar Bangkok zou halen.
    Toen dat was gelukt besefte ik het me meer en besloot ik naar huis te vliegen. Na wat heen en weer bellen met de verzekering kreeg ik een retour vlucht rechtstreekst naar Nederland dezelfde avond nog. Daar was ik super blij mee, vooral omdat ik dus ook (gratis) weer naar Thailand kan om de reis af te maken. De vlucht was goed en ik heb lekker kunnen slapen waardoor ik al een beetje in het Nederlandse ritme zit. Het is wel gek om te beseffen dat ik nog geen 20 uur later vanaf een eiland in Thailand weer in Nederland ben.
    De volgende update van mij zal op het vliegveld zijn als ik weer naar Thailand vlieg.