Begin van de reis

May 9, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

De allereerste update van de reis naar Vietnam. Let op, het wordt een lang verhaal:

We beginnen met de reis van Amsterdam naar Ho Chi Minh City.
    Woensdag 8 mei zou mijn vliegtuig om 13:15 vanaf Schiphol naar Moskou vliegen in 3:30 uur. In het vliegtuig zat ik naast een Vietnamese man, die ondertussen al 40 jaar in Nederland woont. Ook hij was onderweg naar Vietnam, en hij vertelde mij het een en ander over het land en gaf mij enkele goede tips.
    Om 18:00 uur landde ik in Moskou, lokale tijd, met een kwartier vertraging. De zenuwen zaten er al in, want ik had maar 60 minuten de tijd voor mijn overstap voor de volgende vlucht naar Ho Chi Minh City. Vervolgens reden we nog een goede 15 minuten met de bus vanaf het vliegtuig naar het vliegveld. Op het vliegveld aangekomen zette ik direct de sprint in, maar bij de eerste beste balie werd mij direct verteld dat ik mijn vlucht gemist had. De Vietnamese Nederlander, een Nederlands meisje, een stelletje uit Ierland en een Vietnamese jongen zaten in hetzelfde schuitje als ik. Er werd direct iets geregeld voor ons en we konden gelijk door naar een volgende vlucht: op naar Bangkok.
    De Vietnamese jongen uitte zijn zorgen over onze bagage: "What gets lost in Asia is lost forever", zei hij. Hier maakte ik mij dus ook zeker zorgen om, maar ik had niet veel keuze.
    Na een vlucht van 10:30 uur landde ik in Bangkok. 4 uur wachten en toen een korte vlucht naar Ho Chi Minh City: eindelijk in Vietnam! Het grapje had me zo'n 7 uur vertraging bezorgd.
    Daar aangekomen werden onze zorgen werkelijkheid: de bagage was niet aangekomen! Bij de lost bagage balie werd ons verteld dat onze bagage nog in Moskou was blijven liggen. Er werden een hoop gegevens ingevuld en toen werd ons beloofd dat de bagage de volgende dag in het hostel of hotel bezorgd zou worden.
    Met de hulp van de Vietnamese jongen kocht ik direct op het vliegveld een Vietnamese simkaart met een databundel. Voor omgerekend €11 heb ik de hele maand internet in Vietnam. Hierna hielp hij mij met het regelen van vervoer naar het hostel met de app Grab.
    De taxirit duurde zo'n 40 minuten door het bizarre en enorm chaotische verkeer van Ho Chi Minh City. Aan alle kanten razen scooter voorbij, de bestuurders onder een regenponcho, onderwijl luid toeterend. Rijbanen kennen ze hier niet: je rijdt waar plek is. Voorrang neem je. Rood licht betekent alleen dat je even afremt, om er daarna alsnog keihard doorheen te rijden. Hoe ik uiteindelijk heelhuids bij het hostel ben afgeleverd is mij een raadsel. En dat voor €4,76.
    Ik ontmoette daar mijn vriend Ruben, hij heeft afgelopen maand rondgereisd in Cambodja. Ook Kees is erbij, hij is de huisgenoot van Ruben.
    Om 21:45 zaten we eindelijk aan onze avondmaaltijd: noodlesoep.
    Na zo'n 36 uur zonder slaap en enorm veel nieuwe indrukken was het eindelijk tijd voor bed.