Eerste indrukken

May 10, 2019 in Vietnam ⋅ ☀️ 33 °C

Een goede nachtrust doet wonderen: ik voelde mij weer stukken beter. Na een bodempje te hebben gelegd van een paar toasts in het hostel gingen we de stad in opzoek naar een tent om echt Aziatisch te ontbijten.
    Het is warm, een dikke 30 graden met hoge luchtvochtigheid, dus het zweet staat direct op je rug. We steken met kop en schouders boven de kleine Aziaten uit. Afentoe steekt er een typisch Aziatische strohoed bovenuit. De straat oversteken is iedere keer weer een levensgevaarlijke opdracht. Zebrapaden en stoplichten worden genegeerd, dus hier heb je niks aan. Het werkt eigenlijk hetzelfde zoals iedereen zich gedraagt in het verkeer: gewoon gaan en voorrang opeisen. Tot nu toe zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
    Als ontbijt aten we een heerlijke noodlesoep. Met stokjes kunnen eten is overigens wel een vereiste. Ook de noodlesoep wordt met stokjes gegeten, met behulp van een lepel.
    Na het ontbijt zijn we bij een van de markten geweest. Deze bestaat uit heel veel mini stalletjes met allemaal identieke producten. De looppaden zijn heel smal en er worden je constant producten aangeboden. Alle echte neppe merkartikelen zijn voor een paar euro te koop.
    Hierna zochten we het War Remnents Museum op: een museum over de Vietnamoorlog met de USA. Hier kregen we een inkijkje in de gruwelijkheden die zich in dit land hebben afgespeeld. De doden- en gewondenaantallen zijn ongelofelijk en ook na de oorlog is er de nasleep van een verwoest land en misvormde kinderen door het gif dat gebruikt is.
    Na een verlate lunch van rijst met kip, gingen we weer naar het hostel. De hemel is ondertussen opengebroken en het water stort uit de lucht.
    In het hostel aangekomen vind ik tot mijn vreugde mijn backpack! Ik ben nu helemaal compleet en kan eindelijk weer gerust ademhalen.