Grand Canyon dag 2

October 10, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 9 °C

We worden 's morgens verkleumd wakker. Het is bitterkoud geweest en we hebben niet allemaal goed geslapen.
    We zetten het gas aan om koffie te zetten en eitjes te koken, en langzaamaan wordt het in de camper weer wat aangenamer. Buiten schijnt het zonnetje en we besluiten om met onze kop koffie even van de warme zonnestralen te genieten, terwijl we tussen de bomen zitten en het park tot leven komt.
    Vandaag zijn we nog de hele dag in het Grand Canyon Park. We hebben een hike op het programma staan.
    We bereiden ons voor op de ruige natuur door voldoende voedsel, water en kleding in te pakken.
    We stappen in de bus die ons naar het begin van de trail brengt. Om 11:15 beginnen we aan de wandeling, die in totaal 10 kilometer lang is. We zullen afdalen in de canyon en daarna weer via dezelfde weg omhoog klimmen.
    Het is nog best fris als we beginnen met wandelen. We hebben lange broeken en vesten nodig. Het afdalen gaat zonder problemen, we lopen over een goed aangelegd pad. Het is erg droog en stoffig. Soms is de afgrond duizelingwekkend diep naast het pad, dus voorzichtigheid is zeker geboden. Na 1,5 mijl (2,4 km) bereiken we het eerste rustpunt. Er zijn hier toiletten en kranen om de watervoorraad bij te vullen. Terwijl we een broodje eten komen er nieuwsgierige eekhoorns een kijkje nemen om te zien of er nog wat te eten te halen is. De eekhoorn loopt tussen mijn voeten en eet de gevallen kruimels. Hij gaat op zijn achterpootjes staan en kijkt bedelend omhoog voor meer. Er staan echter overal borden waar uitdrukkelijk wordt gevraagd om de eekhoorns niet te voeren.
    We vervolgen onze weg naar beneden. We hebben een prachtig uitzicht over de canyon en de bergwand torent steeds hoger naast ons op. De erosie van het gesteente is duidelijk zichtbaar.
    Na twee uren lopen bereiken we het rustpunt dat op 3 mijl gelegen is. Eventueel zouden we nog 1,5 mijl door kunnen lopen naar het volgende punt, maar we besluiten dit niet te doen. Het gaat nog een behoorlijke klim worden om weer boven te komen.
    Na een rustpauze keren we om; het makkelijkste gedeelte hebben we gehad, nu komt een pittige klim.
    Jeroen ontdekt een cactus langs de route en komt tot de prikkelende conclusie dat deze plantensoort helemaal niet aangeraakt moet worden. Na wat naalden uit zijn handen te hebben verwijderd kunnen we weer door.
    2,5 uur later bereiken we de top weer waar we de hike begonnen. De klim is niet zonder zweet verlopen en we zijn nu wel vermoeid.
    Omdat we nog tijd hebben besluiten we om de west kant van de rim te bekijken. De bus voert ons langs verschillende stops, waar we uitstappen en van het betoverende uitzicht genieten. Je raakt niet uitgekeken over de canyon. De Colorado rivier slingert zich tussen de hoge rotswanden door.
    Het koelt weer flink af en het begint te schemeren, dus we gaan weer naar de camper. We regelen snel douchemuntjes en spoelen het stof en zweet van de dag van onze lichamen.
    We besluiten om ons harde werk van die dag te belonen door lekker uit eten te gaan. Jeroen besluit om als een "echte" Amerikaan een 17 inch pizza te bestellen. In dit land zijn je ogen echt groter dan je maag, want hij krijgt m spijtig genoeg niet op.
    We treffen die avond weer alle voorbereidingen voor een koude nacht, want het gaat vannacht nog harder vriezer dan gisteren.
    We liggen vroeg onder de warme wol; het is een dag geweest met weer vele indrukken.