Door de Atlas

January 7, 2020 in Morocco ⋅ ☀️ 8 °C

Dinsdagmorgen staan we vroeg op, want we willen voordat we de stad verlaten nog een bekende bezienswaardigheid bezoeken.
    We krijgen een lekker ontbijtje in de Riad, bestaande uit een pannekoek en een zoete hap van bladerdeeg. Uiteraard inclusief een glaasje thee.
    We pakken onze koffers en lopen door de slapende steegjes naar onze auto. Nadat we de koffers in de auto hebben opgeborgen lopen we naar Jardin Majorelle. We zien een hoop kinderen met rugtassen op naar school lopen.
    Jardin Majorelle is een grote, prachtig aangelegde tuin. Er staan vele verschillende cactussen en planten. Omdat we zo vroeg zijn is het nog erg rustig en we genieten van de rust en de flora en fauna. In de tuin zijn felle kleuren blauw en geel terug te vinden. Planten worden afgewisseld door vijvers.
    Op de weg terug slaan we wat eten in en kopen we wat platte broden voor de lunch.
    We stappen in de auto en gaan opweg naar het oosten.
    We moeten goed op onze snelheid letten, want de snelheidslimiet verandert constant en vlak na ieder verkeersbord staat een politieauto te laseren.
    Het wordt steeds rustiger op de weg en het landschap wordt bergachtig. We moeten 182 kilometer rijden vandaag. De weg slingert flink en de snelheid ligt laag. De wegen zijn goed, maar er zijn veel wegwerkzaamheden die voor flinke vertraging zorgen. We passeren de 2200 meter hoogte. Tegen de achtergrond steken hoge, met sneeuw bedekte bergtoppen tegen de strak blauwe hemel af.
    Langs de kant van de weg lopen mannen in lange gewaden met capuchons met een hoge punt op.
    Halverwege stoppen we even voor een kopje koffie en glaasje thee. We zitten op een terras en genieten even van de warmte van de zonnestralen.
    Uiteindelijk bereiken we onze bestemming: Aït-Ben-Haddou. Dit is een oude vestingsstad gebouwd op een rots, ook wel een Ksar genoemd. Deze vesting werd al in het jaar 750 gebouwd en is geheel omringd door een muur. We moeten een droge rivierbedding oversteken om de stad te bereiken. Om binnen te komen moeten we een entree betalen. We lopen door smalle straatjes waar verkopers hun koopwaar hebben uitgestald. Het valt direct op dat de mensen vriendelijker en veel minder brutaal en aanhoudend zijn dan in Marrakech. Via trappetjes lopen we omhoog, totdat we het hoogste punt van de stad hebben bereikt. We hebben een prachtig uitzicht op de stad en omringende omgeving. De al zakkende zon zet alles in een prachtige gloed.
    In het hotel eten we een riante maaltijd. Onze kamer bevindt zich op het dak, vanwaar we uitkijken op de Ksar.