Einde van de reis

January 13, 2020 in Morocco ⋅ ☀️ 14 °C

Zondagochtend slapen we uit en genieten we tijdens het ontbijt van het uitzicht.
    Einde van de ochtend vertrekken we om onze laatste kilometers te gaan rijden: naar Marrakech.
    Na een uur te hebben gereden stoppen we in Ouzoud. Het stadje staat bekend om de nabijgelegen watervallen. Dit trekt veel bezoekers, voornamelijk Marokkanen, en dit is te merken aan de trucjes die de inwoners uithalen. Wanneer we door de straat rijden worden we aan alle kanten naar parkeerplaatsen gewezen. Hier moet uiteraard voor betaald worden. Wanneer we naar de watervallen willen lopen, worden we gevraagd of we een gids willen om een 'alternatieve route' te lopen. Ook als we in de goede richting lopen wordt meermaals gezegd dat we een andere kant op moeten. We zijn ondertussen al bekend met de slinkse trucjes en we trappen er niet in.
    De watervallen zijn erg mooi. Het water valt zo'n 110 meter naar beneden een vallei in. Er zijn hier ook veel aapjes. Verkopers bieden zakjes pinda's aan om de apen te voeren en ze eten zo uit ieders hand. Van een natuurlijk instinct is weinig over.
    Na wat foto's te hebben geschoten en een rondje te hebben gelopen vervolgen we onze route. Het is druk, overal is markt en mensen doen hun boodschappen.
    Uiteindelijk naderen we Marrakech, het begin- en tevens eindpunt van onze reis.
    Zodra we Marrakech inrijden wordt het verkeer ontzettend druk en chaotisch. Het is erg stressvol om tussen alle auto's, brommers, paarden met wagens en mensen door te manoeuvreren. De laatste paar kilometer duren eindeloos en we hebben moeite om onze weg te vinden. Maar eindelijk bereiken we een parkeerplaats waar we onze auto voor de nacht kunnen stallen. Wanneer we willen betalen wordt er een belachelijk hoge prijs gevraagd, wel 10x de vraagprijs van eerdere parkeerkosten. We proberen te onderhandelen, maar de man geeft echt niet toe. We zijn allebei moe en hebben niet echt een andere keus, dus met veel tegenzin betalen we het geld.
    We lopen de medina in en vinden ons hostel. Het hostel is erg eenvoudig, maar bevindt zich op een goede locatie en we worden vriendelijk ontvangen.
    Na even bijgekomen te zijn met een lekker glaasje thee gaan we nog even naar buiten. We dineren en lopen over de souk en het Jemaa el Fna plein waar het weer een drukte van belang is.
    We passeren een voetballende jongen en we schieten een paar keer over. Dan vraagt hij ons waar we naartoe willen en begint hij voor ons uit te lopen. Hij probeert ons de weg te wijzen, zodat hij hier straks geld voor kan vragen. Ook hier trappen we niet meer in en we gaan onze eigen weg. "That street is closed, sir!", roept de jongen ons achterna, wat duidelijk niet waar is.
    's Nachts worden we voor de laatste keer wakker door het gezang van de moskee.

Maandagmorgen staan we op als de stad nog slaapt. We krijgen een ontbijt to go mee en gaan opweg naar het vliegveld. Gelukkig is het vanwege het vroege uur redelijk rustig op de weg, dus we bereiken zonder veel problemen het vliegveld waar we de auto inleveren.
    Na drieënhalf uur vliegen landen we in Nederland. Ons Marokkaans avontuur is afgelopen.
    Een ding weten we zeker: Marrakech willen we echt niet meer bezoeken. Afgezien van dat hebben we een prachtige reis gehad. We hebben genoten van de schitterende, afwisselende natuur, het lekkere eten en de vriendelijke en enthousiaste inwoners van het binnenland.