Indonesië

June - July 2019
Een maand lang eilanden in Indonesië ontdekken Read more

Senaru

June 22, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Door mijn ziekte had ik vertraging opgelopen, want eigenlijk wilde ik donderdag al uit Kuta weg. Ik had een tour geregeld, maar deze moest ik uitstellen. Ik wilde namelijk graag mount Rinjani beklimmen: de een na hoogste vulkaan van Indonesië, met een top van 3726 meter. Na wat research was ik erachter gekomen dat het niet mogelijk is om de top te beklimmen, omdat de toegangspaden zijn verwoest tijdens de aardbeving van vorig jaar. Wel is het sinds een week weer mogelijk om de kraterrand te beklimmen en het meer te zien.
    Zaterdag voelde ik mij goed genoeg om mijn plannen weer voort te zetten. Na mijn hostess uitgebreid te hebben bedankt nam ik afscheid van haar en werd ik zaterdagmiddag om 12:00 opgepikt door een privé-auto. De reis ging naar het noordelijke deel van Lombok, naar het dorpje Senaru. De rit duurt meer dan 3 uur, maar is comfortabel. We rijden door een bos, waar apen langs de kant van de weg op paaltjes zitten. Scherp in de gaten houdend of hen wat eten wordt toegegooid.
    Bij mijn verblijf aangekomen kan ik gelijk bij mijn gids achterop op de scooter om eerst lunch te eten, waarna we een potje stick fighting gaan kijken. Stokvechten is een vechtsport, wat typerend is voor Lombok. Mannen doen dit om hun 'mannelijkheid' te tonen. Twee mannen krijgen een schild en een stok en gaan met ontbloot bovenlijf het gevecht met elkaar aan. Degene met de meeste striemen en verwondingen verliest. Na entree te hebben betaald stap ik een terrein op, waar ik in het midden een ring zie. Eromheen staan vele mannen toe te kijken. Het lijkt echt een gezinsuitje voor de zaterdag te zijn, want er lopen ook vrouwen en kleine kinderen rond. Je kunt lekkere snacks en drinken halen. Er klinkt muziek en een commentator blèrt hard door de microfoon. Ik ben de enige toerist, en ik steek met kop en schouder boven iedereen uit, waardoor ik de ring goed kan zien. Er zijn twee teams, waarvan iedere keer een teamlid tegen de ander vecht. Ze gaan tegenover elkaar staan, bewapend met stok en schild en dan krijgen ze het teken om te beginnen. Ze dansen om elkaar heen en dan haalt er eentje uit. Stokken ketsen hard op de schilden af, wanneer ze proberen om elkaar op het bovenlichaam of hoofd te raken. Het is serieus spel en ze slaan elkaar echt tot moes. De striemen en beurse plekken zitten overal op hun lichaam en ik kan zien dat het ook goed pijn doet. Toch houden ze de schijn op dat ze het prima aankunnen en ze maken zelfs gekke dansjes. Sommige gevechten zijn enorm intens en dan juicht en klapt het publiek uit volle borst. Ik doe net zo hard mee, het is echt spannend! We kijken verscheidene potjes en als het afgelopen is wordt ik weer netjes bij mijn kamer afgeleverd. Ik pak mijn dagrugzak in voor de volgende dagen, want ik ga niet met de backpack omhoog.

Mount Rinjani

June 24, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 20 °C

Zondagmorgen eet ik om 07:00 een bananenpannekoek als ontbijt, waarna ik achterin de laadbak van een pickup spring. Ik reis met een Frans stelletje (die bijna geen woord engels spreken) en een jonge gast uit Zwitserland. We hebben een gids en drie dragers, die alle spullen en het eten en drinken sjouwen. We worden op 600 meter hoogte gedropt en vanaf daar moeten we lopen. We komen bij de ingang van de vulkaan, waar we ons eerst moeten registreren door onze namen en gegevens in een boek op te schrijven. We wandelen onder de poort door en stappen het bos in. Achter elkaar lopen we over het smalle paadje, iedere voetstap voorzichtig neerzettend. Er staan veel bomen en de lianen slingeren over het pad. Apen kijken ons van tussen de bladeren aan en springen van boom naar boom.
    Na 3 uur klimmen komen we bij een rustpunt, waar onze dragers zich al hebben geïnstalleerd en een maaltijd hebben bereid. Ze dragen een grote stok met aan beide uiteinden een grote mand vol met spullen. Ze tillen deze op hun schouder en spoeden zich met een ongelofelijke snelheid op hun teenslippers naar boven. Ik ben enorm onder de indruk van hun behendigheid, kracht en uithoudingsvermogen.
    Om 11:00 eten we een vroege lunch. Het eten is erg lekker; nog iets om van onder de indruk te zijn. Na de lunch strek ik mijn nu toch al moeie benen om de weg naar boven weer te vervolgen. Ik merk dat het steeds frisser wordt naarmate we stijgen. Als we even stil zitten moet ik mijn vest aantrekken. Op een gegeven moment verlaten we het bos en kunnen we wat meer om ons heen kijken. Eerst is er veel mist, waardoor we weinig zien, maar even later trekt deze op en dan zien we een prachtig plaatje: we zijn boven de wolken uitgestegen. We kijken neer op een dikke wolkendeken. De zon schijnt uitbundig op ons hoofd, wat het klimmen niet makkelijker maakt. Het pad bestaat nu uit losliggend grind en zand, waardoor we bij iedere stap naar beneden glijden. De berg wordt steeds steiler en het begint een fysieke, maar vooral mentale, uitdaging te worden. Om 15:00 hebben we eindelijk het punt bereikt waar we niet hoger hoeven te klimmen. We zijn meer dan 7 uur onderweg geweest, maar eenmaal boven blijkt de pijn en het zweet het meer dan waard te zijn geweest. Het uitzicht is echt adembenemend. We zitten op 2608 meter hoogte, wat betekent dat we 2000 meter geklommen hebben.
    We lopen naar de rand van de krater om te mogen aanschouwen waar we al die moeite voor hebben gedaan. Het is een prachtig plaatje wat zich moeilijk met woorden of foto's laat vastleggen. Het voelt heel goed om na zo'n zware klim beloond te worden met zo'n mooie ervaring. We kijken tegen de top van mount Rinjani aan, die nog 1100 meter boven onze hoofden uitsteekt. Aan onze voeten ligt de krater, gevuld met een meer met prachtig gekleurd water. In het meer ligt de vulkaan. Rook kringelt omhoog, want de vulkaan is nog steeds actief.
    Het is zo warm in de zon dat we besluiten de schaduw op de berghelling op te zoeken. Einde van de middag gaan we naar ons opgezette kamp: 2 kleine tentjes voor ons en een tent voor de gids en drie dragers. We gaan op onze klapstoeltjes zitten op een eersterangsplek voor het bekijken van de zonsondergang. We krijgen er zelfs verse popcorn en gefrituurde banaan bij! De zonsondergang is sprookjesachtig mooi. Maar wanneer de zon eenmaal de hemel verlaten heeft, is de warmte ook verdwenen. We voelen de kou direct op komen zetten. Ik trek snel een trui, vest, jas en lange broek met dikke sokken aan. In het donker eten we weer een verrukkelijke maaltijd. Intussen zijn de sterren aan het hemeltoneel gekomen. Ik heb nog niet vaak zo'n ontzettend mooie sterrenhemel gezien. Er is absoluut geen enkel licht op de berg en de lucht is helder, waardoor we eindeloos veel sterren en de melkweg zien. Om warm te worden lopen we een rondje, terwijl we onze nek verrekken om in het heelal te staren. Om 20:30 gaan we in de tent in onze slaapzak liggen, het is te koud om nog langer buiten te blijven. De gids vertelde dat het wel tot 5 graden Celsius kan afkoelen.

Ondanks de kou en het harde bed slaap ik redelijk goed en word ik de volgende ochtend fris wakker.
    Ik zoek een hoog punt op vanaf waar ik de zonsopgang kan bekijken. De zonnestralen bereiken ons en verwarmen mijn verkleumde botten. Langzaam licht de dag weer op.
    We eten een ontbijtje, een warme pannekoek en thee, en daarna is het tijd om alle spullen weer in te pakken. Om 7:30 hijsen de we tas op onze rug om met moeie benen de begane grond weer te gaan bezoeken.
    De afdaling valt niet mee; de helling is erg steil en het eerste stuk bestaat uit zand en grind, waardoor we bij iedere stap moeten uitkijken dat we niet uitglijden en naar beneden vallen. De inspanning en de combinatie met de warme zon zorgt dat de dikke kleding snel weer uit gaat.
    Met trillende benen, en wat schaafplekjes van een keer onderuit glijden, komen we bij het bos aan waar de bodem meer grip heeft en we in de schaduw lopen. Toch moeten we nog uren afdalen, met afentoe een korte pauze voor wat koekjes en een slok water. Om 13:00 zijn we bijna beneden, we houden even lunchpauze. We krijgen een bord spaghetti, wat heerlijk smaakt. Maarja, alles zou waarschijnlijk heerlijk hebben gesmaakt na zo'n inspanning.
    Met gevulde magen dalen we het laatste stuk af en dan komt de toegangspoort eindelijk weer in zicht. Om 14:00 zijn we bij het beginpunt van 600 meter hoogte, waar we in de auto stappen. We pikken onze backpack op en dan gaan we direct door naar onze bestemmingen. De Zwitser en de Fransen worden op de route afgezet, waarna ik het hele stuk weer naar het zuiden rijd: naar Kuta. Na drieënhalf uur rijden bereik ik eindelijk de homestay waar ik zaterdag afscheid had genomen. Ze zijn blij om mij weer te zien. Het eerste wat ik doe is een heerlijke douche nemen om al het stof en zweet van mij af te spoelen. Hierna rijd ik naar een massagesalon om mijn vermoeide lichaam met een ontspannende massage te verwennen. Ik de sluit de avond af met een goede maaltijd en lig daarna vroeg op bed. De vulkaan heeft zijn tol van mij geëist, maar ik kijk terug op een prachtige ervaring.

Nusa Lembongan

June 27, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

Dinsdagochtend was het tijd om afscheid te nemen van Lombok. Door de host van de homestay werd ik met de auto naar het vliegveld gereden. Om 13:00 stapte ik op het vliegtuig, om minder dan een uur later weer voet op Balinese bodem te zetten. In het stadje bij het vliegveld ontmoet ik Ruben weer. Hij is de dag tevoren al op Bali aangekomen. We bestellen een taxi naar de haven, want we gaan naar een klein eilandje dat naast Bali ligt: Nusa Lembongan. Bij de haven aangekomen regelen we bij een loket een retourticket voor een fastboat. Over 5 minuten vertrekt de boot volgens het schema, dus we haasten ons over de kade. Bij de boot aangekomen zijn ze nog rustig bezig met inladen. Met de slippers in de hand waden we door het water om een trappetje op te klimmen. De boot vaart enorm snel, en daardoor is het een erg ruige rit. We klappen hard op de golven en de hele boot trilt, maar hij houdt het wel. Een half uur later stappen we het strand van Nusa Lembongan op.
    We installeren ons in de homestay, waarna we in de zwembroek met de handdoek over de schouder naar het strand lopen. We nemen een frisse duik in de zee om de warmte van de dag af te sluiten.
    Ruben heeft een vrouw leren kennen op zijn boottrip, die nu ook op het eiland is. We hebben in een restaurantje afgesproken, op een ander gedeelte van het eiland. We besluiten om de benenwagen te nemen. Met flinke spierpijn in mijn benen van de klim de vulkaan op, stappen we het eiland over. Het is een stevige wandeling, toch iets verder dan we verwacht hadden. We dineren gezellig op het strand, waarna we het hele stuk weer terug moeten lopen. Halverwege de wandeling, in het donker, komt er een scooter met 2 lokale jongens voorbij gereden. Ze bieden ons een lift aan, en we springen bij ze achterop. Met z'n vieren op de scooter gepropt razen we naar onze bestemming; het scheelt ons een heel stuk lopen!

Nog voor de ochtendgloren worden we woensdag wakker gekraaid door een haan. Absoluut geen pretje.
    Na een ontbijt van een heerlijke kokospannekoek huren we 1 scooter, waarna we naar een strand rijden. We gaan opzoek naar een surfschool, want vandaag zijn we van plan om de hele dag te gaan surfen. We vinden een schooltje, waar we om 16:00 terecht kunnen voor een les. Tot die tijd ontspannen we op het strand. We zwemmen in het heldere zeewater en bakken in de zon, om toch nog even een kleurtje op te doen voordat we weer richting de Nederlanden gaan. Om 15:30 melden we ons aan. We krijgen een T-shirt en schoentjes. Daarna krijgen we wat theorie en moeten we op het strand oefenen op de beweging die we straks in het water moeten gaan maken. Na genoeg geoefend te hebben op het droge, is het tijd voor het natte werk. Met de surfplank springen we in een bootje, samen met 2 andere meiden en de 2 surfinstructeurs. We varen een eind de zee op, naar een plek waar grote golven op een koraalrif breken, wat het een ideale spot maakt om te surfen. We peddelen het water op en worden een voor een door de instructeur geroepen om naar hem toe te komen. Ik lig op mijn plank naast hem terwijl hij in de gaten houdt of er een geschikte golf aankomt. Wanneer hij er een ziet moet ik gaan peddelen, terwijl hij mij van achteren een harde duw geeft, zo voor de golf uit, terwijl hij roept dat ik moet gaat staan. Terwijl het water van achteren op mij afraast duw ik mijzelf omhoog, zoals ik op het strand geoefend heb. Ik kom wat onzeker omhoog en sta op wiebelende benen, maar ik sta wel! Op mijn surfboard word ik vooruit geduwd; het is een enorme kick dat het bij mijn eerste golf al is gelukt om te gaan staan. De pret duurt echter niet langer dan een paar seconden, want dan val ik alweer van mijn plank en word ik overspoeld door de golf. Na proestend boven te zijn gekomen moet ik een heel stuk terug peddelen: het zware werk van surfen. Dit herhaalt zich meerdere keren. Met de instructies van mijn instructeur lukt het steeds beter om langer op het board te staan en te surfen! Het peddelen is alleen enorm vermoeiend, ik krijg mijn armen niet meer boven het water uit. De dag loopt ten einde en zittend op onze plank zien we de zon langzaam naar het water toe zakken. Voor vandaag is het genoeg geweest, ik ben uitgeput en heb het koud, maar het was een enorm gave ervaring. Met de boot worden we weer op het strand afgezet.
    Die avond verwennen we onze vermoeide en pijnlijke lichamen op een heerlijke massage en een goede maaltijd.

Donderdag worden we weer voor dag en dauw wakker gekraaid door de haan. We stappen vandaag op de scooter, om het eiland rond te gaan touren, samen met de dame waar we dinsdagavond mee hebben gegeten. We rijden als eerste naar het kleine buureilandje: Nusa Ceningan. Dit nog kleinere eiland is verbonden met een gele brug. We bezoeken wat uitzichtpunten en rijden een rondje over enorm hobbelige wegen. We zien een baai, met een onwerkelijk blauwe kleur water. Het water is heel licht van kleur en spat hoog op tegen de kliffen.
    Na rond te zijn geweest rijden we ons eiland weer op. We rijden naar het noorden, waar een mangrovebos gevonden kan worden. Het is een mooi plaatje om de bomen met hun lange wortels in het water te zien staan.
    We nemen een drinkpauze met uitzicht op het strand, waarna we huiswaarts gaan. We spreken weer af om de zonsondergang te bekijken bij Devil's Tear: een uitzichtpunt aan de kust. De zee klapt hier met grote golven hard tegen de kliffen aan, waardoor het water enorm hoog opspat. Het is een indrukwekkend gezicht om de kracht van de natuur te zien, terwijl de dag ten einde loopt en de zon naar beneden zakt.

De laatste dagen

June 30, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Vrijdagochtend staan we vroeg op, want om 8:00 nemen we de fastboat weer terug naar Bali. Na een ruige tocht stappen we in Sanur aan wal. We nemen een taxi naar onze homestay, een mooi plekje met hele vriendelijke mensen. Er hangen borden van Ameland aan de muur, waardoor we ons al bijna thuis voelen.
    We huren een scooter en gaan als eerste opzoek naar een tentje voor een 2e ontbijt. Na een hele goede maaltijd worden we door een Nederlandse jongen, die al een hele tijd in de homestay verblijft, naar een straat gebracht in de grote stad Denpasar. Hier zitten allemaal juweliers naast elkaar, waar Ruben iets wil kopen. We gaan iedere winkel af en na lang wikken en wegen wordt de goudhandel gedaan. Hierna rijden we de drukke stad uit naar de kust, waar we na een lunch even het strand opstappen. Het is een strand waar we eigenlijk alleen maar lokale bevolking zien. Het zand is zwart van kleur. Een jonge Balinees in traditionele kleding spreekt ons aan en we hebben een leuk gesprek.
    Op de terugweg rijden we door een straat met souvenirwinkeltjes, waar we weer onze slag slaan.

Zaterdag nemen we de taxi naar Kuta, daar ontmoeten we Jip, de vriendin van de broer van Ruben. Zij verbleef een korte tijd op Java voor haar werk, en nu gaat ze nog even vakantie vieren. Onze laatste dagen van de reis spenderen we daarom met haar gezelschap. Met z'n drieën rijden we met de taxi naar Uluwatu, een kustplaatsje in het zuiden van Bali. We willen gaan surfen, dus we lopen naar het strand om daar bij surfschooltjes te informeren wat de mogelijkheden zijn. We zien zelf echter al wat ons ook verteld wordt: de golven zijn ontzagwekkend hoog en er staat een hele sterke stroming. Absoluut niet voor beginnende surfers weggelegd. We besluiten daarom om de middag op het strand te spenderen en lekker te chillen. We eten met uitzicht op de surfers die de immense golven bedwingen en stunts uithalen. Het is een prachtig gezicht.
    Einde van de dag gaan we naar de Uluwatu Tempel, waar we de zonsondergang aanschouwen. Het is er enorm druk met vele toeristen, terwijl er overal aapjes rondrennen. Je moet goed opletten dat ze niet iets stelen, want anders mag je een zakje pinda's kopen om je eigendom terug te krijgen van ze. Bij de tempel wordt ook een traditionele Kecak dansvoorstelling gegeven. Eigenlijk is de tent al uitverkocht, maar er worden toch nog toegangskaartjes voor ons geregeld, waarna we helemaal achterin een staanplaats hebben. Een grote groep mannen zit in een kring, terwijl ze klanken produceren met hun mond, er komt geen muziekinstrument aan te pas. Er wordt een verhaal uitgebeeld door dans, met mooi verklede acteurs. Het is een heel spektakel, en een leuke kijk in de Balinese cultuur.
    We sluiten de dag af met een restaurant waar de prijsklasse een stuk hoger ligt dan wat we gewend zijn van afgelopen reis, maar het eten is heerlijk.

Zondag worden we via de homestay aan een surfleraar voorgesteld, die ons meeneemt naar een strand waar we met z'n drieën surfles van hem krijgen. De golven zijn hier een stuk rustiger en goed te doen voor beginners zoals wij. We krijgen een surfplank en peddelen naar de golven toe. De laatste les zit nog vers in mijn geheugen en al snel heb ik de smaak weer goed te pakken. Na een paar keer oefenen ben ik zelfs al zo ver dat ik mijn eigen golven pak en alleen met aanwijzingen over het water scheer op mijn plank. Het is weer een hele gave ervaring.
    Moe maar voldaan lunchen we hierna, waarna we op het strand uitrusten. We eten 's avonds voor de laatste keer een diner in Indonesië. Om 20:00 worden we door een taxi opgepikt om naar Kuta gebracht te worden. We komen hier een uur later aan en willen nog even souvenirs shoppen, maar door het tijdsgebrek lukt dit helaas niet meer. Ruben schaft nog wel even last minute nieuwe schoenen aan.
    Om 22:00 zijn we op het vliegveld, want om 23:30 vliegen we naar Jakarta. Het begin van de terugreis is nu echt begonnen!

De laatste reis

July 2, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 19 °C

Maandagnacht komen we met het vliegtuig vanaf Bali in Jakarta aan. Het hotel ligt dicht bij de luchthaven, maar het is toch al diep in de nacht als we eindelijk in bed liggen.
    Na een korte nachtrust eten we ons laatste ontbijt in Indonesië: een lekkere nasi goreng om mee af te sluiten. We nemen de taxi naar het vliegveld. Het zit echter niet mee: het is ongelooflijk druk op de weg en het verkeer staat muurvast. Tergend langzaam kruipen we vooruit, terwijl de tijd door holt. Met flinke spanning zien we het steeds later worden. Eindelijk komen we bij het vliegveld aan, we hebben ondertussen nog minder dan 2 uur de tijd om ons vliegtuig te halen. We blijken bij de verkeerde terminal te zijn gedropt en we haasten ons zwetend met onze tassen naar een trein om naar een andere terminal te rijden.
    Na zenuwslopende momenten komt de incheckbalie eindelijk in zicht. Tot onze grote opluchting hebben we de vlucht richting thuis toch nog gehaald.
    Rond 15:00 stappen we op het vliegtuig naar Oman. We hebben een hele comfortabele vlucht, en 7,5 uur later stappen we op Muscat uit. We zijn 3 uur terug de tijd ingegaan, en moeten hier nog 6 uur wachten op onze overstap naar Londen. Onze laatste reis is zeker niet de kortste!
    Na een nachtelijke vlucht met zeer weinig slaap komen we om 6:30, lokale tijd, in Londen aan. We worden wakker met een kop goede koffie en al snel kunnen we op onze allerlaatste vlucht naar Amsterdam stappen.
    Na een lange, uitputtende reis, door verschillende tijdzones heen, stappen we om 11:00 uit op vaderlandse bodem. We worden opgewacht door een ontvangstcomité, waar we even een Nederlands kopje koffie met stroopwafel mee doen. En dan is het moment om afscheid te nemen aangebroken.
    Twee maanden gereisd. Enorm veel gezien. Enorm veel indrukken opgedaan en heel veel geleerd. Het is een prachtige ervaring geweest, een die ik heel lang zal blijven herinneren.