Indonesië

June - July 2019
Een maand lang eilanden in Indonesië ontdekken Read more

Het begin van Indonesië

June 4, 2019 in Indonesia ⋅ ☁️ 30 °C

Maandag 3 juni verlieten Ruben en ik de Vietnamese grond om een nieuw avontuur in Indonesië te beginnen.
    Na 3:15 uur vliegen landden we voor een tussenstop in Kuala Lumpur in Maleisië. We aten daar een overheerlijke fastfood maaltijd, waarna we ons naar Jakarta begaven. Na de ene tijdzone te zijn ingevlogen, vlogen we deze weer uit en landden we om 21:35 in Jakarta. Een visum hoeven we niet aan te vragen, deze krijgen we bij een verblijf van 30 dagen of minder.
    In Hanoi hadden we alvast een hotel geboekt, zodat we via de wifi van het vliegveld een Grab konden bestellen en hier snel ter plekke waren. Na een comfortabele nachtrust gingen we opzoek naar mogelijkheden om verder te reizen. We wilden niet in Jakarta blijven, omdat we te horen hadden gekregen dat dit geen hele leuke stad is. Na een ontbijt van nasi goreng gingen we terug naar het vliegveld vanwaar we heel snel een bus hadden geregeld naar Bandung. Tijdens de busrit glijdt eerst de enorme stad Jakarta aan ons voorbij. Hierna verandert het landschap en zien we groene heuvels en rijstvelden. Na een 3,5 uur durende prima busrit stonden we in Bandung. We verblijven in een gezellig hostel. In het hostel krijgen we van de eigenaresse te horen dat de Ramadan is afgelopen en dat het Suikerfeest is. Java is namelijk voor een groot deel Islamitisch. Dit betekent dat hotels stukken duurder zijn, en dat het openbaar vervoer helemaal volgeboekt en ook stukken duurder is. Veel mensen gaan deze dagen op bezoek bij familie. Ze waarschuwt ons dat op woensdag heel veel gesloten zal zijn. Er zijn dan ook geen tours te boeken, wat erg jammer is, omdat Bandung een prachtige omgeving heeft met een aantal hele mooie bezienswaardigheden. Ook gaat het niet lukken om woensdag verder te reizen, waardoor we een nacht bij moeten boeken.
    Dinsdagmiddag lopen we even de stad in. Wat direct opvalt is dat we enorm worden aangestaard door iedereen op straat. We vallen heel erg op, voornamelijk omdat we ook boven iedereen uitsteken. Ik word bij mijn arm gegrepen door een man, die mij niet laat gaan voordat hij met mij op de foto is geweest. Kinderen roepen ons toe en zwaaien. De mensen zijn erg goedlachs en groeten ons vriendelijk. Wanneer we een groepje meisjes passeren wordt er luid gegiecheld. Er passeert een paard met wagen, dat hier lijkt te worden gebruikt voor vervoer door de stad.
    Langs de kant van de weg vinden we een kraampje waar ik een simkaart aanschaf. Voor €4,70 heb ik weer een nieuwe simkaart waar ik mee kan internetten in Indonesië. Het moet nog blijken hoe betrouwbaar de op straat gekochte simkaart is.
    Door de stad heen zien we tekenen van Nederlandse invloeden terug. Tegenover het hostel zit een restaurant wat de Keuken van Elsje heet. We zien meer Nederlandse namen hangen en komen een parasol van het merk Campina tegen. In de supermarkt liggen Verkade koekjes.
    We hebben nog niet geluncht, dus we eten even snel een pizza in een groot warenhuis. Als we later op de avond willen gaan dineren blijkt alles al gesloten te zijn. Hier hadden we even geen rekening mee gehouden. Via het hostel helpen ze ons om eten te bestellen bij de enige restaurants die nog open zijn: fastfood. Zucht. Na wederom een gezonde en voedzame maaltijd te hebben verorberd gaan we naar bed. Ondertussen zijn de moskeeën begonnen met luid gezang, wat overal hoorbaar is. Vanwege het feest duurt dit niet een paar minuten, maar houdt dit de hele avond aan. Urenlang. Dankzij de vermoeidheid van de reis is het gelukkig toch niet moeilijk om de slaap te vatten. De eerste dag Indonesië zit erop.

Bandung

June 5, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Woensdag slapen we lekker uit. De eigenaresse heeft in verband met het Suikerfeest allemaal lekker eten gemaakt wat wij mogen pakken. Aan de ontbijttafel zit een Nederlands stelletje. We raken aan de praat en ze nodigen ons uit om met hen 's middags naar een uitzichtpunt op een berg te gaan. Vooraf gaan we nog even een koffie drinken, waarna we een ruim 40 minuten durende taxirit hebben naar de berg. Het laatste gedeelte moeten we zelf lopen. We passeren een dorpje, waar de mensen het duidelijk een stuk minder breed hebben. Kleine, vervallen huizen met smalle steegjes. Aan de kant van de weg brandt een vuurtje met afval. Overal staan bananenbomen.
    We bereiken na een half uur klimmen het uitzichtpunt: Tebing Keraton. Om binnen te komen moeten we een toegangsprijs betalen. Er is een entreeprijs voor lokale bewoners, en eentje voor toeristen. Die van de toeristen ligt stukken hoger, ondanks dat we hetzelfde uitzicht te zien krijgen.
    We willen de zon achter de bergen zien zakken, maar daar moeten we nog ruim 2 uur voor wachten. We eten daarom eerst weer een bord nasi goreng. Ik raak met een Indonesische man aan de praat. Ik vertel hem over mijn pindaallergie, waarna hij mij een wondermiddel aanraadt dat mij van mijn allergie zal genezen. Deze man vertelt allergisch te zijn geweest voor zeevruchten, maar nadat hij 2 maanden lang iedere dag een kop thee dronk wat getrokken was van sterke bladeren kon hij zonder problemen zeevruchten eten.
    Aan het einde van de middag aanschouwen we, tussen de kleine Indonesiërs, de zon langzaam achter de bergen zakken, wat een prachtig schouwspel geeft.
    In het duister wandelen we weer de berg af, waarna we weer door een taxi worden opgepikt.
    's Avonds optijd in bed, want de wekker staat de volgende dag weer vroeg!

Jogjakarta

June 7, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

Donderdagochtend vroeg gaat de wekker voordat de zon op is. Om 6:45 zijn we op het treinstation van Bandung. We hebben een trein geboekt naar het oosten: de bestemming is Jogjakarta. Veel beenruimte is er niet en we zijn de enige toeristen in de coupe, maar een uitzicht hebben we wel. Er schuift een prachtig, afwisselend landschap voorbij. We rijden langs felgroene rijstterassen. Vele bananenbomen. Kleine dorpjes waar kinderen springend staan te zwaaien langs het spoor. Sommige huizen staan zo dicht op het spoor dat we naar binnen kunnen gluren. We rijden over bruggen, met het uitzicht over een prachtig dal waar een rivier doorheen stroomt. Op de achtergrond groene bergen. Wat opvalt is dat er enorm veel begroeiing is.
    De tijd vliegt voorbij. In de trein slurpen we nog een lekkere bak instant noodles naar binnen. Na 9 uur rijden, een uur langer dan gepland, arriveren we in Jogjakarta. Door de vakantie van de Indonesiërs is het erg druk en zijn er heel veel accommodaties volgeboekt. We hebben gelukkig nog een hostel kunnen boeken; wel wat primitiever dan we gewend zijn. Terwijl we op onze chauffeur staan te wachten worden we aangesproken door een gezinnetje dat vanuit Bali is komen rijden om hier vakantie te vieren. Het hele gezin gaat met ons op de foto en ze willen zelfs mobiele nummers uitwisselen.
    Na een hele lange dag reizen komen we in het hostel aan waar we direct in de hangmat ploffen om uit te blazen. Het hostel staat naast een moskee, we horen daarom meerdere keren het luide gezang om op te roepen tot gebed.
    We eten die avond bij een Indiër. Erg lekker, maar met tranen in mijn ogen.
    Jogjakarta heeft 2 indrukwekkende tempels te bieden, die wij ook graag willen zien. Bijkomstigheid: de wekker gaat 's nachts om 03:00 uur, want een half uur later worden we opgehaald om naar de eerste tempel te gaan. Voor een schitterende zonsopgang moet je wat overhebben. We beklimmen een heuvel, vanwaar we de zon vanachter een vulkaan zien opkomen. Het duister maakt plaats voor een paars-roze hemel, wat de omgeving in een prachtige gloed zet. In het dal zien we de mist hangen.
    Om 06:00 uur rijden we naar de eerste tempel: Borobudur. Een boeddhistisch heiligdom van meer dan duizend jaar oud, eeuwen onontdekt gebleven door de begroeiing van de jungle. Het is gebouwd in de vorm van een grote stoepa, met op de bovenste etage kleine stoepa's waar Boeddhabeelden in staan. Het is erg indrukwekkend. Wat tegenvalt is dat er ondanks het vroege uur ontzettend veel toeristen zijn. Voor het grootste gedeelte Indonesiërs. Terwijl we rondlopen en van het bouwwerk proberen te genieten worden we talloze keren, of eigenlijk enorm vaak, gevraagd om op de foto te gaan met hele gezinnen. Mensen gaan zelfs in de rij staan om met ons op de foto te kunnen. Het is ongelooflijk hoe vaak we vastgelegd zijn. De mensen zijn erg enthousiast en vragen het heel vriendelijk, waardoor we het moeilijk vinden om nee te zeggen. Maar na zo vaak begint het vervelend te worden, omdat we niet ongestoord rond kunnen lopen om alles te bekijken. Op het terrein van de tempel staan ook olifanten. Tegen een vergoeding kun je met hen op de foto. Het is twijfelachtig of er wel echt goed voor de dieren wordt gezorgd, het verblijf is niet erg groot en ze hebben kettingen om hun poten.
    Hierna vervolgen we onze trip naar de tweede tempel: Prambanan. Het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex van Indonesië, ook meer dan duizend jaar oud. Het complex bestaat uit prachtige, indrukwekkende tempels. De tempels bestaan uit grote, zwarte blokken. Sommigen liggen in puin, maar er staan er nog genoeg om voor een mooi plaatje te zorgen. Ze torenen hoog boven ons uit; we voelen ons als Hollandse reuzen toch klein. In het binnenste van de grootste tempel staat een groot afgodsbeeld.
    Ook hier is het afgeladen met Indonesische toeristen. We gaan weer ontelbaar vaak met ze op de foto.
    Nadat we een hele ochtend bezig zijn geweest, voelt het alsof er al een hele dag voorbij is gevlogen. Om 15 uur in de middag worden we weer bij het hostel afgezet. We ploffen weer in de hangmat neer, we zijn echt uitgeput. Na het diner gaan we snel naar bed, om 20:00 sluiten we onze ogen. Helaas zit er de volgende ochtend weer geen uitslapen bij: daar later meer over!

Ubud op Bali

June 9, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 31 °C

Zaterdagochtend ging de wekker voor de derde keer op rij weer veelste vroeg. Om 4:30 stonden we naast ons bed, want een uur later moesten we op het vliegveld zijn. De middag van de dag daarvoor hebben we last minute een vlucht naar Bali geboekt.
    Het inchecken loopt gesmeerd en om 7:30 verlaten we het eiland Java. Een uur vliegen en twee uur later komen we veilig op Bali aan. We zitten in de volgende tijdzone en het is hier nu 6 uur vroeger dan in de Nederlanden.
    We willen direct door naar Ubud, een stadje noordelijk van Denpasar. Op het vliegveld worden we belaagd door taxichauffeurs, maar hier willen we geen gebruik van maken. Een taxi op het vliegveld boeken is namelijk minstens 2x zo duur als wanneer we het vliegveld af zijn. Terwijl we de uitgang zoeken worden we aangesproken door twee andere toeristen. Het is een jong stel en ze hebben zojuist een reis vanaf Tsjechië achter de rug. Ook zij gaan naar Ubud en we stellen voor om de taxi te delen.
    We helpen ze ook even opweg met wat praktische tips. Het is grappig hoe zij hun ogen uitkijken naar het compleet andere leven hier, terwijl wij hier al aan gewend zijn.
    De taxirit duurt 1,5 uur, maar is comfortabel. De taxichauffeur vertelt dat zijn ouders Nederlands konden spreken, bij hem is hier echter niets van blijven hangen. Meer dan het woordje 'goedemorgen' krijg ik hem niet aangeleerd.
    In Ubud aangekomen stillen we eerst onze hongerige magen door een lunch naar binnen te werken. Voor de komende nachten hebben we een heerlijke bungalow. Het is geplaatst in een rustig hofje en we hebben ook een zwembad. Even heerlijk bijkomen na de drukte van het reizen en de vele indrukken. We doen die middag een dutje, want we zijn behoorlijk gaar door het slaaptekort. Die avond ga ik zelf uiteten, want Ruben voelt zich nog niet helemaal fit. Terwijl ik naar het restaurant loop, hoor ik opeens een scooter ondersteboven gaan. Ik haast mij snel met flapperende slippers naar de plek van het ongeluk. Een meisje ligt midden op straat onder de scooter, een tweede staat ernaast te hinken. Ik controleer snel of ze in orde is, terwijl wat lokale bijstanders de scooter rechtop zetten. De meiden blijken Nederlands te zijn, en na een snelle check blijken ze geen ernstige schade opgelopen te hebben, op wat schrammen en blauwe plekken na. Ze stappen weer op de scooter en gaan er weer vandoor.

De volgende ochtend slapen we heerlijk uit. Voor deze dag hebben we scooters gehuurd om op ons gemak de omgeving van Ubud te verkennen. Ubud is erg toeristisch en de westerse invloeden zijn duidelijk merkbaar in de vele restaurants en winkeltjes. Wel zien we nog veel terug van de typische Balinese architectuur. Vele tempels, altaren en beelden. Dit maakt dat het wel een heel gezellig, afwisselend stadje is. Overal op straat zien we plekken terug waar mensen een klein offer brengen: een van bladeren gevlochten bakje, met daarin bloemen en wierook.
    We stappen op de scooter en rijden aan de linkerkant van de weg naar onze eerste stop: Goa Gajah. Ook wel de Olifantsgrot genoemd, naar de hindoegod met een olifantenkop die in de grot staat. De ingang van de grot bestaat uit een groot monster met open mond. Rondom ligt een prachtige tuin. Om naar binnen te mogen moeten we een sarong aan; een doek die we om ons middel binden. Waarschijnlijk zal dat wel vaker nodig zijn in Indonesië, dus we laten ons een mooi exemplaar aansmeren door een vrolijke Indonesische vrouw.
    Hierna zetten we onze reis voort naar Danau Beratan: een meer op een berg. Langs de kant van de weg stoppen we even voor een snelle snack. We zitten in eenvoudig tentje, aan lage tafels op de grond. We krijgen saté van de barbecue en plakjes plakkerige rijst in een rol. Na deze lokale maaltijd te hebben overleefd gaan we weer door. We rijden langs Monkey Forest. Apen steken hier de weg over en jatten fruit bij een kraampje. We rijden een prachtige tocht, tussen rijstvelden en verre uitzichten. Terwijl we met haarspeldbochten omhoog zigzaggen, daalt de temperatuur aanzienlijk en rijden we de wolken in. Bij het meer aangekomen blijken er veel toeristen te zijn en door de mist zien we heel weinig. We besluiten daarom wat te lunchen en direct weer terug naar Ubud te rijden. De laatste 5 minuten pakken we nog even een stortbui mee, maar daarna zijn we weer veilig bij onze bungalow gearriveerd, net optijd voor het donker.

Nog meer Ubud

June 10, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Maandagochtend werd Ruben met een erg stijve nek wakker. We waren van plan om die ochtend een wandeling te maken in de omgeving van Ubud.
    We eten eerst een ontbijt van heerlijke banana panckes. Het is prachtig weer, dus we plonzen daarna even in het zwembad. Na even gebakken te hebben ga ik alleen op pad om een wandeling te maken; Ruben blijft naast het zwembad liggen, hij heeft veel last van zijn nek.
    Na 20 minuten laat ik de drukte van de stad achter mij en loop ik een onverhard pad op, waarna ik plotseling tussen de rijstvelden sta. Een oud boerenvrouwtje met een strohoed ziet mij staan en komt op mij af. Ze begint druk in haar taal te praten en ze pakt mijn arm om mij mee te voeren. Ze is erg enthousiast en lacht breed, dus ik besluit een kijkje te nemen. Ze biedt me een hand met bladeren aan die ze verkruimelt. Wanneer ik eraan ruik begrijp ik dat ze kaneel bedoelt. Ze wil me nog andere vruchten in mijn handen drukken, maar ik vermoed dat ze een slaatje uit me wil slaan, dus ik bedank vriendelijk en vervolg de wandeling.
    Op de velden zijn boeren bezig met het snijden of plukken van de rijst. Hoe rijst precies verwerkt wordt heb ik nog niet ontdekt.
    Het is een heerlijke tocht. Er is bijna geen toerist te bekennen en het is er rustig en stil. Ik loop in de schaduw van de palmbomen met felgroene rijstvelden aan mijn beide zijden. Op de natte akkers zwemmen heel veel eenden in de poelen.
    Op een gegeven moment houdt het pad op en vervolg ik mijn voettocht door de dichte begroeiing. Wanneer ik weer een pad bereik stop ik even voor een drinkpauze. Met uitzicht op de velden slurp ik met een bamboerietje een kokosnoot leeg.
    De rest van de middag spenderen we aan de rand van het zwembad en in restaurantjes om lekkere maaltijden te eten.
    Voor de volgende dag regelen we een boot naar onze volgende bestemming: een van de Gili eilanden!

Gili Air

June 12, 2019 in Indonesia ⋅ 🌫 30 °C

Dinsdag werden we om 11:30 bij onze accommodatie opgehaald door een busje om naar de haven te rijden aan de oostkust van Bali. Het was een behoorlijk hobbelige rit, maar eenmaal bij de kust aangekomen opent zich voor onze ogen een heldere, door de zon beschenen, blauwe vlakte. Het witte strand en de palmbomen maken het plaatje helemaal af.
    We eten snel een lunch, waarna we met een heleboel andere toeristen op de fastboat stappen. Het is erg ongeorganiseerd en het is ons echt niet duidelijk hoe, wat en waar, maar uiteindelijk belanden we op de goede boot. Maandagmiddag ben ik langs de apotheek geweest om reispilletjes aan te schaffen. Voordat we vertrekken slik ik nog snel een van deze snoepjes door.
    De boot vliegt over de golven en dankzij het deinen en de bijwerking van het reispilletje doezel ik weg. Voordat ik het door heb zijn we bij het eerste Gili eiland, waar het overgrote deel van de passagiers afstapt. Gili Trawangan is het populairste eiland van de drie eilanden die op een rij liggen voor de kust van Lombok. Met nog maar een fractie van de passagiers zetten we onze tocht voort naar Gili Air: het derde eilandje van de rij. Het middelste eiland is het rustigste en hier stapt ook niemand uit.
    Gili Air is een piepklein tropisch eilandje, met een omtrek van zo'n 5 kilometer. Op het eiland zijn er geen gemotoriseerde voertuigen, wat betekent dat het helemaal stil is. Dit is een verademing na wekenlang steden te hebben bezocht waarbij altijd de chaos van het verkeer te horen is. Om van A naar B te komen op het eiland heb je de keuze tussen de benenwagen, paard en wagen of fiets. Sommige locals zien we op electrische brommertjes rijden; deze zijn wel toegestaan, omdat ze geluidloos zijn.
    Met de backpack op de rug lopen we in de brandende zon in zo'n 10 minuten naar ons onderkomen voor komende nachten: een luxe bungalow vlak aan het strand met een zwembad. We zijn van plan heerlijk te gaan ontspannen komende dagen en hebben daarom geen kosten gespaard.
    Het eerste wat we doen is de zee in rennen. We verblijven aan de oostkust en echt een strand is hier helaas niet. Vanaf de kade loop je over wat dood koraal de zee in, waar ook veel rotsen liggen. Echt lekker zwemmen kunnen we hier niet, maar het koelt wel heerlijk af. Hierna plonzen we snel in het zwembad.
    De avond brengen we door op het terras van een restaurantje aan het strand. We horen het ruisen van de branding en drinken cocktails bij kaarslicht; veel romantischer kan niet.

Woensdag is het uitslapen geblazen. Voor tienen komen we met knipperende ogen tegen het felle zonlicht het strandje opgelopen om nog even van ons inbegrepen ontbijtje gebruik te kunnen maken. Onder het uitzicht van een helder blauwe zee met in de verte het eiland Lombok slurpen we een watermeloensapje naar binnen. We voeren de rest van de dag helemaal niks uit. We liggen te bakken naast het zwembad en rollen er afentoe in om af te koelen. Heerlijk ontspannen en veel lezen. We onderbreken het zware werk om even te gaan lunchen. Ik bestel een heerlijk lokaal gerecht: een kip geroosterd in een bananenblad met rijst en een verrukkelijk sausje. Na onze vingers afgelikt te hebben zetten we onze relaxsessie weer voort naast het zwembad.
    Einde van de middag besluit ik de zonsondergang te gaan bekijken aan de andere kant van het eiland. Over kleine paadjes steek ik het eiland over om daar op een prachtig strand uit te komen. De kust is hier een stuk mooier dan aan de oostkant. Lokale eilandkinderen zwemmen in de zee en toeristen maken foto's terwijl ze op schommels in de zee zitten. Gili Meno, het middelste Gili-eilandje, ligt aan de overkant. De zon zakt langzaam in de zee achter het eiland en schildert een prachtig schouwspel aan de hemel.
    Het eiland leeft duidelijk van de toerisme. Op de terugweg loop ik langs een klein dorpje en het valt mij op dat de lokale bewoners het niet breed hebben. Ze leven in kleine huizen met dunne wanden en matrassen op de vloer. Overal staan koeien aan een touw te grazen. Ik passeer de moskee, waarvan het gezang van de imam over het hele eiland te horen is. Voor mij steekt een enorme varaan, van minstens een meter lang, het pad over!
    De avond is een herhaling van lekker eten en cocktails drinken met een sterrenhemel als dak en de zee als achtergrondmuziek.

Gili Air: nog meer genieten

June 15, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Donderdag hadden we een tour geboekt om iets te gaan doen waar de Gili eilanden erg bekend om staan: de prachtige snorkellocaties.
    Het is een prachtige dag en we stappen met een groepje mensen op een kleine boot. In het midden van de boot is een raam in de bodem, waardoor we zien wat er onder de boot door glijdt.
    Na een klein stukje varen springen we met onze flippers aan de voeten en duikbrillen op ons hoofd het water in. We zwemmen achter de gids aan en al snel wijst hij een schilpad aan die voorbij komt zwemmen. We zwemmen een tijd en zien meerdere schilpadden rondzwemmen. Het water is heel helder en we kunnen diep de zee inkijken naar de bodem.
    Weer terug in de boot merk ik dat ik een beetje naar word, ik neem daarom snel een reispilletje in. De volgende stop is voor het eiland Gili Trawangan; er is hier prachtig koraal te zien. Ik geniet er echter niet lang van, ik zwem snel naar het strand om weer even vaste grond onder mijn voeten te voelen. Wanneer de rest weer in de boot klimt zwem ik weer terug. Hierna stoppen we bij Gili Meno; voor de kust staan op de bodem van de zee 48 levensgrote beelden in een cirkel. Ondanks de vele toeristen die hier ook een duikje nemen is het erg indrukwekkend.
    Na al die tijd gezwommen te hebben meren we aan bij Gili Meno voor een korte drinkpauze. Na even aan land te zijn voel ik mij iets beter, maar helaas moeten we weer terug naar ons eigen eiland. We stoppen nog een keer om te snorkelen, maar ik blijf dit keer op de plecht van de boot zitten. Om 15 uur 's middags zet ik weer voet aan het eiland, waar ik erg blij mee ben.
    Bij het laatste daglicht loop ik weer naar de westkant van het eiland om de zonsondergang te zien. Hierna spenderen we de avond met een aantal mensen die we tijdens de snorkeltour hebben ontmoet.
    We hebben voor 3 nachten geboekt en het plan is om het eiland de volgende dag te verlaten. 's Avonds laat komen we echter tot het besluit dat we eigenlijk nog wel een nachtje willen blijven, omdat we het zo naar ons zin hebben hier. Gelukkig is een extra nacht snel geregeld en hebben we nog een hele dag op het eiland te vertoeven.

Vrijdagochtend staat de wekker om 06:00, want een half uur later komt de zon op. Omdat we aan de oostkant verblijven hoeven we alleen maar onze bungalow uit te lopen naar het strand om de zon vanuit de zee te zien rijzen. Het is het vroege opstaan waard, maar hierna duiken we snel het bed weer in om nog eventjes te gaan slapen.
    Ruben is wakker geworden met een erge pijn aan zijn oor. Hij heeft hier al 2x eerder last van gehad tijdens zijn reis na zwemmen en duiken. Waarschijnlijk gaat het om een gehoorgangontsteking. Omdat dit nu al de 3e keer is en hij erg veel pijn heeft besluiten we een dokter op te zoeken. We vinden een kleine praktijk waar een jonge arts bereid is om een consult te doen. Hij gluurt even in Rubens oor en komt ook tot de conclusie dat het om een gehoorgangontsteking gaat. Rubens oor wordt even gespoeld om een prop oorsmeer te verwijderen, waarna hij oordruppels krijgt met antibiotica.
    Hierna gaan we onverminderd door met ontspannen naast het zwembad. We eten weer heerlijke gerechten en drinken lekkere drankjes.
    Einde van de middag lopen we naar de andere kant van het eiland om een tour voor Ruben te boeken. Hij gaat vanaf Lombok met een boot 4 dagen varen naar het eiland Flores. Ik ga hier niet aan meedoen in verband met mijn zeeziekte. Als we weer teruglopen passeren we een bioscoop in de buitenlucht. Op het strand staat een groot scherm, met ligstoelen en zitzakken ervoor. Je kunt hier iedere avond onder de sterrenhemel een film kijken.

Zaterdag is dan toch echt het moment van afscheid aangebroken. We hebben 4 nachten lang een heel prettig verblijf gehad op het Gili eiland. We ontbijten voor de laatste keer met uitzicht op het eiland Lombok wat in de verte ligt. We pakken onze spullen in en gaan daarna nog een keer langs ons favoriete restaurant voor een vroege lunch. Om 12:15 zijn we bij de haven waar we een ticket kopen voor de ferry naar Lombok. We moeten even wachten, want de ferry vertrekt pas als deze helemaal vol zit met 40 mensen. We hebben geluk, want al snel komen er veel mensen en zit de ferry vol. Het is een hele korte oversteek en voor we het weten zetten we voet aan wal op Lombok.
    Daarover later meer!

Senggigi op Lombok

June 16, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Op Gili Air hadden we in ons favoriete restaurant een man leren kennen die op Lombok woont. We vertelden hem over het plan om zaterdagmiddag met de ferry naar Lombok te varen. We spraken met hem af dat hij ons bij de haven op Lombok zou opwachten, want hij wilde ons wel helpen met het regelen van vervoer.
    Zaterdagmiddag stapten we het strand van Lombok op en daar stond onze vriend ons op te wachten. Hij gaf ons wat opties om in de plaats te komen waar we naartoe wilden. Het werd ons al snel duidelijk dat hij zijn vrienden een dienst wilde bewijzen en we zagen dat de rit via Grab goedkoper kon. Toen hij dit hoorde wist hij heel snel een betere prijs te regelen waar wij mee akkoord gingen. We werden naar een auto geleid waar even onderling wat onderhandeld werd. We hadden een prima auto en een hele vriendelijke chauffeur. De route ging naar Senggigi, een bekende kustplaats, meer naar het zuiden toe.
    De weg slingert zich langs de kust en kronkelt de heuvels op. Het uitzicht is prachtig met witte stranden, helder blauwe zee en vele palmbomen. Lombok is een stuk minder toeristisch dan de voorgaande eilanden en hier zien we meer van het authentieke Indonesië.
    Bij de comfortabele bungalow aangekomen zijnde nemen we even een frisse duik in het zwembad. Ik eet nog even een spotgoedkope maaltijd aan de overkant van de straat en daarna wandelen we binnen 5 minuten naar het strand. We wandelen een lang stuk langs de kust over het geel-zwarte zand. Het is jammer dat het strand erg vervuild is door afval. Kinderen roepen ons toe terwijl ze in de zee dobberen. We worden nog door een andere man aangesproken waar we een klein gesprek mee voeren.
    De zon zakt langzaam in de zee, waarna het duister snel optreed. Op het strand zitten gezinnetjes te barbecueën, en de geur van saté komt ons tegemoet drijven.

De volgende dag gaan we de omgeving verkennen op ons vertrouwde vervoersmiddel: de scooter.
    De tocht leidt ons naar Tetebatu, een klein dorpje in het midden van Lombok, onder het nationale park waar ook de vulkaan Rinjani te vinden is. Het dorp ligt tussen prachtige rijstvelden, weg van de drukte van grotere steden. We gaan hier opzoek naar een waterval, want we hebben van veel locals gehoord dat hier veel mooie watervallen te vinden zijn. Terwijl we over een smal, onverhard paadje tussen de rijstvelden crossen worden we toegeroepen door een man die ons vertelt dat we bij hem een waterval kunnen bezoeken. We parkeren de scooter en schrijven onze naam in een boek, waar een hele lijst met andere toeristen staat, ook veel uit Holland. Na een entree te hebben betaald worden we over een smal paadje meegevoerd. We dalen een heuvel af en komen uit bij een beekje. Over smalle bruggetjes en trappetjes van bamboe worden we steeds dieper een kloof ingeleid. Het voelt heel avontuurlijk aan. Het laatste stuk moeten we door het water waden en dan moet ik mijn schoenen uittrekken.
    Met de schoenen in mijn hand beklimmen we een rots, waarna we plotseling zicht hebben op de waterval. We staan onder overhangende rotsen waar het water vanaf druppelt. De waterval stort zich met geraas vanuit de jungle omlaag. Het water is erg koud, dus we houden het alleen bij pootje baden. We laten ons fotograferen door een groep meisjes en wagen daarna de terugtocht.
    We lunchen bij een restaurant waar je in kleine hutjes zit, die op palen in een vijver staan.
    Op de terugtocht passeren we heel wat moskeeën, sommige oud en klein, anderen groot en modern. Vrouwen zijn op de rijstvelden aan het werk in traditionele kleding, met fleurige omgebonden doeken. Mannen dragen grote boomstammen op hun schouder, terwijl vrouwen met zware manden vol stenen op hun hoofd lopen. Sommige scooters zijn zo vol beladen dat de bagage aan beide kanten meer dan een meter uitsteekt. Bussen rijden voorbij, waarbij mensen bovenop het dak zitten. De laadbakken van pickups en vrachtwagens zitten vol met mensen. Kleine kinderen zwaaien ons langs de kant van de weg toe. We worden vele malen aangesproken voor een kort gesprek door de zeer vriendelijke mensen. Opeens zien we een optocht van mannen in traditionele kleding met muziekinstrumenten. Ze trommelen vrolijk op grote trommels. Langs de kant van de weg staan mensen in feestkleding. Wanneer ik een prachtige bruid in een jurk met vele kleuren zie staan, begrijp ik dat het om een bruiloft gaat.
    Na zo'n 2 uur rijden zijn we weer optijd voor het donker terug. 's Avonds laat snacken we nog even een lekkere pizza in het tentje aan de overkant.

Stranden ontdekken bij Kuta

June 18, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

We hadden vrienden gemaakt in het restaurantje aan de overkant van ons verblijf in Senggigi. Na een ontbijt wilde we afscheid van hen nemen. We hadden nog geen taxi geboekt, dus dit regelden ze wel even voor ons. Er werd een vriend gebeld en even later stond de taxi op de stoep en konden we voor een mooi prijsje naar Kuta: een dorpje aan de kust, helemaal in het zuiden van Lombok.
    Daar aangekomen stallen we onze spullen uit en springen we op de scooter om datgene te gaan doen wat uitstekend kan vanaf Kuta: stranden ontdekken.
    Na een hele mooie route tussen hoge heuvels en vlakten met palmbomen bereiken we Tanjung Aan Beach. Om de scooter te stallen betaal je €0,60. We stappen het zachte zand op en zien een enorm, wit strand met een helderblauwe zee. Het strand ligt verscholen in een baai. Langs de rand staan restaurantjes en barretjes. Je kunt gebruikmaken van ligstoelen of zitzakken als je een consumptie neemt. Het is er wel druk, we zien veel toeristen. We besluiten even snel een verlate lunch te nemen. Helaas wordt dit 'even' meer dan een uur, omdat we onwijs lang op ons eten moeten wachten. Na gelukkig wel een smakelijke maaltijd ploffen we op onze rug om de laatste zonnewarmte mee te pakken. Er lopen veel verkopers op het strand rond om sarongs of armbandjes aan te bieden.
    Wanneer de dag ten einde loopt en de zon aan haar afdaling is begonnen verlaten we het strand en rijden we iets verderop naar de Merese Hills. We beklimmen een heuvel en vanaf hier hebben we een onbelemmerd uitzicht op de zon die zich onvermijdelijk achter de heuvels in de verte laat zakken. De heuvels en de baai worden in een zachte gloed gezet en het is een heerlijk ontspannen moment. Wanneer de zon de hemel heeft verlaten komt de maan in al zijn pracht en glorie tevoorschijn. Het is volle maan en hij is enorm groot terwijl hij langzaam de lucht inklimt.
    's Avonds eten we in een warung. Er zijn ongelooflijk veel katten hier. De maaltijd bestaat constant uit het beschermen van je bord, want voor je het weet springen ze op tafel en graaien ze je kippenpoot weg.

Dinsdagochtend staan we voor dag en dauw op, we gaan de zonsopkomst bekijken. We rijden weer naar de Merese Hills, waar we de avond tevoren de zonsondergang hadden bekeken. In het schemerlicht beklimmen we de heuvels en installeren we ons op een mooie top. Afgezien van een fotoshoot van een stelletje zijn we helemaal alleen.
    Boven alles torent de mount Rinjani uit, de op een na hoogste vulkaan van Indonesië. De zon komt langzaam tevoorschijn en verwarmt ons met haar stralen. Het schouwspel was het vroege opstaan waard.
    We rijden terug en ontbijten, waarna we op ontdekkingsreis gaan naar het volgende strand: Mawun Beach. Dit is duidelijk een minder bekend strand, want er zijn bijna geen toeristen. We zoeken een afgelegen stukje op en spreiden ons uit op het zachte zand. Het water is helder met grote golven, waar ik mij prima in vermaak.
    Ondanks het rustige strand ontkomen we niet aan de verkopers. Dit keer zijn het kleine kinderen van een jaar of 10. Ze komen naast ons op het zand zitten en zijn heel aanhoudend om hun waar aan ons te verkopen. Ze hebben allemaal een plank met daarop zelfgemaakte armbandjes. We raken in gesprek en besluiten de onderhandelingen aan te gaan. Na veel geven en nemen komen we tot een handelsovereenkomst. We betalen hen een fractie van de prijs en ze mogen allemaal een paar koekjes. We kiezen beide een aantal leuke armbandjes uit. Blijkbaar vallen de koekjes in de smaak, want later komen ze terug en kunnen we zelfs armbandjes ruilen tegen alleen een paar koekjes.
    Na een lunch op het strand keren we weer terug naar ons verblijf. We koelen af in het zwembad, waarna we om 15:30 opgehaald worden. We hebben namelijk geregeld dat we gaan paragliden! We stuiteren achterin een terreinwagen een heuvel op, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de stad en de baai. De spullen worden uitgevouwen, waarna een meisje als eerste het luchtruim ingaat. Dodi, de man die alles regelt, legt mij uit dat ze heel afhankelijk zijn van het weer. Er moet genoeg wind zijn, maar het mag ook weer niet te hard waaien. Ze zijn erg voorzichtig en bij twijfel vliegen ze niet. Het idee is om vanaf de heuvel rond te vliegen en hier daarna weer op te landen. Helaas blijkt hier niet genoeg wind voor te zijn en moeten ze op de grond landen. Dit kost veel tijd, want de piloot moet opgehaald worden en de heuvel weer op gereden worden. Het wordt langzaam donker, voor de zon zit de dag er alweer bijna op. Net voordat de zon ondergaat zijn Ruben en ik toch nog aan de beurt. Er zijn 2 piloten, wat betekent dat we tegelijkertijd rond kunnen vliegen. Ruben verlaat als eerste de grond, waarna ik hem snel volg. Ik word in een tuig gehesen, dat bevestigd wordt aan de piloot. Het scherm gaat de lucht in en dan rennen we op de rand van de heuvel af. We springen... en dan hangen we in de lucht! Het is een geweldige ervaring. Ik zweef geruisloos door de lucht terwijl ik een prachtig uitzicht heb. De lucht is prachtig, want de zon is al aan het ondergaan. Ruben vliegt verderop rondjes. De piloot maakt een aantal hele scherpe bochten, waardoor we flink heen en weer slingeren en dan gaan we op de grond af. Een zachte landing en dan sta ik weer met beide benen op de grond, ondertussen in het pikkedonker.
    Die avond eten we in een restaurant waarvan de eigenaar Nederlands is. Het is voorlopig ons laatste avondmaal samen, want morgen vertrekt Ruben om met de boot vanaf Lombok naar Flores te varen in 4 dagen tijd.

Gescheiden wegen

June 21, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Woensdagochtend eten Ruben en ik samen een ontbijtje. Terwijl we zitten te eten komt er een aap langsgewandeld over de weg. Na het ontbijt wordt Ruben opgepikt. We zullen elkaar over een kleine week weer zien.
    Ik pak mijn spullen in en zet einde van de ochtend koers naar mijn verblijf; 10 minuten lopen verderop. Ik heb een kamer gevonden voor de helft van de prijs van wat we meestal betalen.
    Ik huur een scooter, want vandaag ben ik van plan om nog meer stranden te gaan ontdekken. Ik ga onderweg naar Semeti Beach, 40 minuten rijden verderop. De laatste 2 kilometer kom ik op een, in zeer slechte staat zijnde, weg. De weg bestaat alleen maar uit gaten, diepe kuilen en losliggende stenen. Ik passeer akkers waar boeren aan het werk zijn. Ik rijd een zandweggetje op en wanneer ik door een bocht stuur doemt er opeens een diepe kuil in de weg voor mij op. Ik gooi mijn stuur om, om de kuil te ontwijken, terwijl ik rem. Een hele stomme fout, zeker met de rijervaring die ik ondertussen heb. De scooter glijdt onderuit en ik kus de berm. Gelukkig reed ik niet hard en bestond de weg niet uit stenen, dus ik land relatief zacht. Ik sta snel weer overeind en na een snelle check blijk ik alleen wat schaafwondjes te hebben. Achter mij komt een kleine vrachtwagen aangereden. Een man stapt uit om mij hulp te bieden, mijn scooter ligt namelijk nog op het pad. "No what are you doing?! You must drive carefully here!" roept hij mij een beetje boos toe. Ik knik beschaamd. Samen zetten we mijn scooter weer op zijn pootjes. Ik klop het stof van me af en vervolg mijn reis, dit keer een stuk voorzichtiger. Wanneer ik bij het strand aankom blijk ik op 2 lokale vissers na helemaal alleen te zijn. Het is een mooi onontdekt stukje land. Ik probeer even te zwemmen, maar vanwege de vele rotsen in het water is dit een gevaarlijke bezigheid. De vissers waden door het water en gooien hun net uit. Na even relaxen loop ik terug. Ik passeer een groepje boeren dat hier even pauze houdt. Ze wenken me om bij hen te komen zitten en ze bieden me watermeloen aan. Ik ga naast ze zitten en smul van de frisse watermeloen terwijl het sap langs mijn kin stroomt. Engels spreken ze niet maar we lachen en gebaren naar elkaar.
    Een klein stukje verderop bezoek ik een 2e strandje. Dit is een bekender stuk, ik zie een hoop surfers. En dat is niet zo gek: er zijn hier enorme golven! Surfers peddelen de golven tegemoet en trotseren ze staande op hun plank. Ik lunch terwijl ik naar het surfen kijk, waarna ik de terugreis weer aanvaard. Einde van de dag bezoek ik nogmaals de Merese Hills om de zonsondergang te bekijken, want hier kan ik geen genoeg van krijgen. Ik loop helemaal naar het uiterste puntje van de heuvels. Samen met een verliefd stelletje geniet ik van het romantische schouwspel.

Die nacht word ik wakker met kramp in mijn buik. Ik haast mij naar het toilet en daar loos ik waterdunne ontlasting. Helaas, ik kom er niet onderuit; ik heb reizigersdiarree opgelopen. Dinsdagmiddag aten we lunch op het strand en toen proefde ik een hele vieze hap, wie weet heb ik het daar van meegekregen. Ik kom die dag de deur niet uit. Regelmatig zit ik met krampen op het toilet te zweten. Gelukkig zorgt de moeder van de homestay goed voor me. Ze komt me 3x een maaltijd brengen, waar ik een paar hapjes van eet.
    Vrijdagmiddag lijkt er eindelijk een einde te zijn gekomen aan de poepsproeier. Ik waag me wankelend naar een restaurant waar ik een soepje eet, waarna ik wat boodschappen doe om de wijze raad van het bezorgde thuisfront op te volgen. Het is een vervelende onderbreking van de reis geweest, maar gelukkig ben ik er nog redelijk goed vanaf gekomen.