Vietnam

May - June 2019
Rondreisje Vietnam

Hanoi

May 30, 2019 in Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Nadat we op het eiland vertoefd hadden gingen we weer terug naar waar we al eerder een korte stop hadden gehad, de hoofdstad van Vietnam: Hanoi. Vanaf het eiland zaten we in een comfortabele bus, waarna we woensdag rond het middaguur in Hanoi aankwamen.
    Voor komende nacht hadden we een luxe hotel geboekt, onze duurste overnachting tot nu toe: €9,30 per persoon. Het is onze laatste dag dat we met z'n drieën samen zijn; Kees vliegt donderdag weer naar huis.
    Het is druk op de straten en ook hier rijdt veel verkeer. Het is echter niet zo enorm als in Ho Chi Minh. Wij zijn ondertussen goed gewend aan het verkeer en manoeuvreren ons op ons gemak door de chaos. Veel toeristen beginnen hun reis door Vietnam in Hanoi, en dit is te zien aan hoe ze onzeker de straten oversteken.
    Veel van het leven speelt zich af op straat, je kunt ook overal streetfood halen. Onze lunch eten we daarom ook op de straat, op lage krukjes.
    Hierna struinen we souvenirwinkeltjes en de markt af opzoek naar souvenirs voor Kees die het vaderland weer gaat bezoeken. 's Avonds sluiten we de dag af met een heerlijke ontspannende massage; 60 minuten voor het luttele bedrag van €11,50.
    Donderdagochtend vroeg nemen we afscheid van Kees. Ruben en ik verhuizen naar een guest house, waar het primitiever en goedkoper is. We doen het deze dag heel rustig aan om weer energie op te doen. De dag bestaat uit het eten van banh mi's en het drinken van ijskoffies en smoothies op de hoeken van de straat. Door de stad heen hangen vogelkooien met vogels die de mooiste melodieën fluiten.
    's Avonds gaan we nog lekker uiteten met Fred, waarna we afscheid van hem nemen. We hebben een week met hem opgetrokken en hij was een leuke aanvulling op de groep.
    Via het guest house regelen we een bus voor de bestemming voor de volgende dag.

Tam Coc

June 2, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Vrijdagochtend ging de reis weer verder vanuit Hanoi naar Tam Coc. Tam Coc is een klein plaatsje dat in de buurt ligt van het bekendere Ninh Binh. Het was een korte rit van 2,5 uur. We werden door de bus gedropt en moesten voor de resterende 5 kilometer een taxi nemen.
    De komende 2 nachten verblijven we in een heerlijke, ruime bungalow. We arriveren hier rond een uur of 11:00. Na geluncht te hebben huren we deze keer een fiets om ons een keer op eigen kracht vooruit te bewegen. We bevinden ons in een omgeving met prachtige natuur. We kunnen dit keer in een rustig tempo van het natuurschoon genieten. De omgeving heeft iets weg van Ha Long Bay: grote rotsen/bergen die vanuit de grond recht omhoog rijzen. Maar dit keer niet vanuit het water, maar gewoon op het land. Het is echt een prachtig gezicht. We fietsen tussen gele rijstvelden, zover je kunt kijken met op de achtergrond ruige bergen.
    We stoppen bij Hang Mua, een uitzichtpunt op een berg waar we een ruime 500 treden voor moeten klimmen. Het is bewolkt, waardoor we gelukkig niet in de volle zon lopen, maar de luchtvochtigheid is hoog en het zweet stroomt daarom van ons af. De klim is erg pittig, maar het resultaat is het meer dan waard: een adembenemend uitzicht over de omliggende omgeving. Rijstvelden en bergen. Bovenop de bergkam ligt een stenen draak. De omgeving is schitterend; het is lastig deze schoonheid vast te leggen zoals wij haar zien.
    Bij het diner eet ik een lokaal gerecht: gegrilde geit. Het vlees is een beetje taai, maar het is leuk om dit geprobeerd te hebben.
    Zaterdag huren we weer onze vertrouwde brommobiel. De bezienswaardigheden die op het programma staan liggen een stuk verder uit elkaar, waardoor we de scooter nodig hebben. Onze eerste stop is Hoa Lu: duizend jaar geleden de hoofdstad van Vietnam. Er is echter bijna niets meer van over, er resten slechts 2 tempels.
    Hierna rijden we naar de Bai Dinh Pagoda: het grootste tempelcomplex van Vietnam. Het is een enorm groot terrein met vele, enorme tempels. Boven alles torrent een hoge tempel uit. In een andere tempel zien we 3 enorme, indrukwekkende Buddha beelden. Alles is met goud bedekt en schittert van de versieringen. Onder de indruk van het overweldigende complex schuiven we aan tafel voor lunch. Via de Translate app proberen we een gesprekje aan te gaan met de dochtertjes die in het restaurant meehelpen. Het weer is intussen verslechterd en het regent een klein beetje. We trekken de gashendels daarom ver open. Onderweg passeren we kraampjes langs de kant van de weg, waar gehele opgezette geiten op staan, klaar om meegenomen te worden voor op de grill.
    Als laatste bezoeken we de Bich Dong Pagoda, een tempel op een heel pittoresk plaatsje. We moeten door een grot vol met vleermuizen lopen om er te komen. Het uitzicht is weer verrassend mooi als we de grot uitstappen.
    Zondagochtend stappen we in de roeiboot voor een tocht over het water bij Tam Coc. Heel typisch is dat alle roeiers hier met hun voeten roeien in plaats van met hun armen. Anderhalf uur lang glijden we over het water, met aan alle kanten de bergen die loodrecht oprijzen. Het is een prachtig gezicht. We varen langs roeibootjes afgeladen met eten en drinken, wat ons met luidde stem wordt aangeboden. We bukken een aantal keer diep om door een grot te varen.
    Rond het middaguur zit de heerlijke vakantie in Tam Coc er weer op en gaat de reis weer terug naar de drukte van de hoofdstad.

Afscheid van Vietnam

June 3, 2019 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Zondagmiddag arriveerden we met de bus in Hanoi. Onze laatste nacht in Vietnam. De reis door dit land zit erop.
    We besteden de avond aan het rondslenteren over de nachtmarkt. Hele straten staan vol met kraampjes die 's avonds worden opgezet. We laten ons door de enorme massa mensen langs de kraampjes voeren, opzoek naar souvenirs. Zoals te verwachten bestaat de meerderheid uit onzinnige rommel. Wanneer we iets van interesse zien onderhandelen we eerst over de prijs. De volle prijs betalen betekent dat je afgezet wordt.
    We drinken nog een smoothie op een balkon, vanwaar we de chaos voorbij zien glijden. De ingeademde damp van uitlaatgassen kost me waarschijnlijk verscheidene maanden van een gezond leven.
    Op de laatste ochtend halen we nog even een echte Vietnamese Banh Mi en drink ik de heerlijke Vietnamese ijskoffie. We nemen een Grab naar het vliegveld en verlaten na een half uur vertraging het land.

Mijn reis in Vietnam is er een geweest van vele indrukken en ervaringen. Van de chaos van enorme steden tot de prachtige schoonheid van de natuur. Het land beschikt over een rijke geschiedenis waar nog veel over valt te leren. Ook de ontwikkelingen die het land doormaakt zijn goed merkbaar door de verschillen tussen verschillende delen van het land. Er is enorm veel cultuur te bezoeken. De mensen zijn hartelijk en goedlachs. Het eten en drinken is heerlijk. Op de natuur raak ik niet uitgekeken.
    Kortom is het een geweldige reis geweest in een prachtig land, wat absoluut later vervolgd mag worden. Er is nog genoeg om te ontdekken en net zoveel om nogmaals van te genieten.
    Maar we gaan nog niet naar huis: er wacht nog een nieuw avontuur!

Tam biet!