Krakau & Auschwitz

April 8, 2017 in Poland ⋅ ⛅ 11 °C

Krakau, wat ben je mooi en wat willen wij hier graag nog eens terugkomen als het ietsje warmer is! Iedereen die ons een beetje kent weet dat we eigenlijk op reis zijn gegaan vanwege al het lekkere eten overal en hier op het oude marktplein konden we ons hart ophalen op de Paasmarkt. Heerlijke deegpakketjes (Pierogi) gevuld met van alles, zuurkoolstoofpot, een soort grote braadworst (kielbasa) en later in het vega eettentje Momo nog overheerlijke springrolls.. Genoten!

Vanochtend gingen we naar Auswitsch en Birkenau en we waren erg onder de indruk van al het vreselijke wat we daar zagen en lazen. Ik dacht meerdere malen: Het lijkt net een horrorfilm.. En dat was het natuurlijk ook. Birkenau is echt enorm groot en het was erg bijzonder om te lopen tussen de barakken, langs de lange treinbaan en de brokstukken van wat ooit de gaskamers waren. Gisteren waren we in Krakau zelf naar het Shindler museum geweest. Dit is net een attractie zo mooi hebben ze het aangekleed. Je waant je echt in het Polen tijdens de tweede wereldoorlog. Je kon door het ghetto heenlopen wat het enorm benauwde gevoel gaf van hoe het moet zijn geweest; ommuurd door een muur van hoge grafstenen. Sombere, maar mooie monumenten voor de gruwelen die hier hebben plaatsgevonden.