Trans Mongolian Railway + Perm

May 15, 2017 in Russia ⋅ ⛅ 8 °C

Daar gingen we dan! Om 3.35 's ochtends de Trans Mongolië Expres in voor onze eerste etappe van 26 uur van Moskou naar Perm. De trein is eigenlijk alles wat je je hierbij voorstelt: een kleine coupé met twee stapelbedjes (waar jens in de lengte net inpaste, dus het was vrij krap), een klein tafeltje en een kanten gordijntje voor het raam. Op de gang was een w.c., een ketel heet water en één stopcontact. We deelde de coupé met twee Russische mannen die enthousiast hun lunchtrommel vol met vlees en worst met ons deelden en uiteraard twee flessen vodka; die behoorlijk snel op waren.. Één van de twee mannen kon een klein beetje Engels, wat het net wat makkelijker maakte om te communiceren en hij vroeg ook of hij ons op instagram mocht volgen. Super lief. De ander wilde proosten op "my friend, Poetin". De Russen hebben volgens ons sowieso een onjuiste reputatie want we hebben tot nu toe alleen nog maar ontzettend vriendelijke mensen onmoet, die het heel spannend vinden om Engels te spreken, maar ons ook in het Russisch altijd proberen te helpen :)

De klok ging onderweg twee uur vooruit en om half 6 kwamen we slaperig aan in Perm. Passend, want Perm is een slaperig en stoffig stadje waar onze hotelkamer in een kelder bleek te liggen waar het dus stikdonker was.. We gingen de dag erna naar een ijsgrot in een nabijgelegen gehucht waar we bijna 1.5 uur werden rondgeleid volledig in het Russisch. Onze tourguide deed op een gegeven moment het licht uit en toen stonden we een hele tijd in het donker te wachten. Er gebeurde niets en we weten nog steeds niet echt wat hier het nut van was haha.
    Verder was er niet erg veel spannends te doen en ging onze wekker om 4 uur 's nachts alweer af om in de trein te stappen naar het vlakbij gelegen Ekaterinenburg!