Shanghai

July 17, 2017 in China ⋅ ⛅ 34 °C

We verbleven een week bij Nick, de neef van Jens, en zijn vriendin in Shanghai. Hun appartement lag op de bovenste verdieping van een flat in de French Consession wijk. Een prachtige groene wijk, waar je de Franse invloeden nog duidelijk kon zien. Het voelde als een week vakantie! We zijn veel uit eten geweest, childen in een rooftop bar, hebben een dag in het zwembad gelegen, keken uit over de stad vanaf 'the bottle opener tower' en zijn zelfs naar de sportschool geweest. Een van de etentjes was een traditioneel zomers etentje: xiâo lóngxiā: rivierkreeftjes (en bier!). Naast de rivierkreeftjes die je met handschoenen aan moet pellen, stonden er op tafel ook slakjes, oesters, kleine schelpjes, kippenpoten, 1000 jaar oude eieren, tomaat met heel veel suiker en lekker pittige komkommer. Ik moest wel even slikken toen ik dit alles zag staan, maar het bleek super lekker te zijn! Op onze laatste avond aten we ook nog kikker. Door de Chinese vriendin van Nick en hun vrienden hebben we veel geleerd over het eten in China. Zo eten zij zelden een kippenborst of dij; ze gaan liever voor de moeilijke stukken. Vandaar al dat gedoe met de kreeftjes en alle botjes overal in. We aten de hele week dingen die we zelf waarschijnlijk nooit op de kaart hadden gekozen omdat we simpelweg niet wisten wat het was of omdat we (ik) niet durfden. Zo leuk!

Ondankst de hittegolf hebben we een heerlijke week gehad en veel leuke mensen leren kennen. Shanghai is een top stad en we zouden hier heel graag een keer terugkomen.