Alice Springs

January 30, 2017 in Australia ⋅ 🌙 26 °C

Vår tågresa fortsätter genom natten. Kanske lite svårt att sova då det är mycket slammer då 900 meter tåg ska ta sig fram mil efter mil.
    Fantastisk morgon då vi kliver ut strax före soluppgången, typ 6:15, för att med en mugg kaffe/te i handen se ljuset komma upp vi horisonten. Vi är "in the middle of nowhere" i Marla, en ort som bara består av en skylt "Marla". Nu är vi i The Outback, centrala delarna av Australien som antagligen gud glömde; - bara buskar, röd jord, förkrympta träd, ormar, möss, spindlar och lite annat krafs. Samtidigt magiskt vackert så man får ont i magen.
    Så småningom tillbaks till vårt tåg, resan fortsätter och framemot lunchtid intar vi en härlig brunch i restaurangvagnen. Tidig eftermiddag kommer vi fram till Alice Springs som kokar i värmen och tyvärr måste vi lämna vårt tåg som fortsätter mot Darwin utan oss. Alice Springs ligger nästan så mitt i Australien man kan komma bara 20 mil söder om den geografiska mittpunkten, ett riktigt skitställe om ni vill veta.
    Benämningen The Ghan kommer från de kamelryttare som före tågets ankomst skötte transporterna i detta gudsförgätna land. Man trodde att de kom från Afghanistan även om de sannolikt var från Pakistan.
    Nu förbereder vi oss inför morgondagens äventyr men de får vi återkomma till.