Albatross!

February 3, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 13 °C

En heldag i Dunedin, skönt! Först en stilla promenad i stan, kul med street art, dvs väggmålningar i jätteformat som dyker upp lite oväntat här och där. Inte som traditionell graffiti utan som riktiga väggmålningar, roliga, detaljrika och intressanta.
    En god lunch hos Speight, Nya Zeelands äldsta bryggeri som har en utmärkt pub inbyggd i bryggeriet.
    Efter lunchen, dagens stora äventyr då vi åker ut på havet på Wildlife safari; utanför Dunedin finns inte bara sälar och pingviner utan också albatross. En koloni med 250 fåglar som år efter år kommer tillbaks och häckar på samma plats. Helt enorma där den största arten har en vingbredd på 3,5 meter. Vi såg en sådan men också mängder av de mindre som bara har en vingbredd på 3 meter. Suveräna segelflygare som 80% av sin tid bara glidflyger genom livet, snacka om glidare! De kan dricka saltvatten vilket innebär att de huvuddelen av sin tillvaro lever ute på de stora haven. Vartannat år kommer de "hem" och lägger ett helt år på att häcka och sedan föda upp en unge per par. Trogna både sin partner och sin hemort.
    Avslutar med en god middag och förberedelser inför morgondagens fortsatta resa.