Glaciärens dag!

February 8, 2017 in New Zealand ⋅ ☁️ 25 °C

Klarblå himmel, en fantastisk dag med glaciären i fokus. Först en hyfsad promenad upp till den närmaste utkikspunkten en bit nedanför glaciären. Mäktigt men ändå rätt så värdelöst jämfört med det som kommer sen. Helikopter! Suveränt att flyga upp över glaciären och landa på 300 meter tjock is längst upp. Här faller 50 meter snö varje vinter som komprimeras till is och föder glaciären som glider ner i dalen med 2-3 meter per dag. Tyvärr medför ändå klimatförändringarna att glaciären slutar högre upp år från år.

En härlig dag men ändå med lite bekymmer; - i morgon skulle vi ha åkt "The TranzAlpine Scenic Train journey is regarded as one of the best in the world". I går fick vi reda på att för ett par dagar sedan förstörde en skogsbrand några tågviadukter på sträckan så tåget är inställt i 2 månader. Riktigt surt då det här var något vi verkligen sett fram emot. Snabb omplanering med ny resrutt som säkert också blir bra. Vi får komma tillbaka och ta tåget vid något annat tillfälle!

Kvällen avslutades med middag hos Alice May där den urusla servicen innebar att vi underhöll hela restaurangen med våra tappra försök att få såväl mat som dryck. Det lyckades till sist men krävde hårt arbete och lång tid!