I vulkanernas rike

February 14, 2017 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

En kortare resa (18 mil) från Tongariro till Rotorua. Mycket att kolla på vägen där Ulf först gick igång på Turangi som är flugfiskarnas paradis där till och med vägskyltarna berättar att det är fiske som är grejen.
    Så småningom kommer vi till ett område där det pyser av ånga överallt. Vid Huka falls råkar vi hamna på Huka Prawn Park där man kan meta räkor! Man använder vatten från de termiska källorna som gör att räkorna växer till sig väldigt fort och så kan man fiska dem i de uppbyggda dammarna, - absurt!
    Fortsatt resa till Waiotapu där det bubblar över allt. Barbro testade temperaturen i en av åarna som rinner genom området, - varmt! Samtidigt är vattnet som bubblar upp ur underjorden inte bara varmt utan också rätt så läskigt.
    Framme i Rotorua tar vi in på Bed & Breakfast hos John på Robertson House. Så småningom upplockade för bussresa och äventyr i en Maorisk by. Kul och intressant avslutat med middag tillagad i en grop med ved, lavasten, kyckling, lamm och grönsaker som har samsats övertäckta i 3-4 timmar, - jättegott!
    Nu är det dags att också sova gott!