Charyn canyon

July 15, 2018 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 28 °C

Om 7u stipt moesten we aan Astana hotel zijn voor onze tour naar Charyn Canyon. Een Mercedes Sprinter zou ons opwachten, maar er is niks te zien. We zijn nochtans ruim op tijd. Om 7u15 nog niks te zien. Om 7u30 enkel een grote bus maar wel een meisje van ons tour agentschap erbij. Een hele bende volk stapt op de bus, als ik het vraag moeten wij nog wachten. Uiteindelijk worden we om 8u ook op dezelfde bus geduwd, maar ik ben toch niet zeker of het wel de goeie is… Achteraf bleek van niet, wij hadden eigenlijk een uitgebreidere tour geboekt maar omdat we de enige waren stuurden ze ons mee met de rest. Maar we kunnen niet klagen, het was een zeer mooie dag.

Na 4 uur rijden parkeert de bus zich aan de ingang van het park en wandelen we zo’n 45 minuten door de gigantische, veelkleurige canyon. We komen uit aan de Charyn rivier waar een ecolodge met enkele joerten staat. De gids legt ons in het Engels uit dat we hier even tijd hebben om onze picknick op te eten en dat we daarna kunnen aansluiten voor een wandeling over de toppen van de canyon. Ze had op de busrit al een uur in het Russisch zitten vertellen maar het werd haar nu duidelijk dat wij daar geen bal van snapten. We willen de wandeling uiteraard meedoen, ook al is die ferm lastig in de vlakke zon. Maar het loont de moeite, iedereen geniet en trekt honderden foto’s van de prachtige rotsformaties.

We gingen er vanuit dat we de enige Belgen waren, maar toevallig horen we 2 mensen in onze groep Nederlands tegen elkaar spreken. Liane uit Mechelen vertelt ons dat ze al 3 jaar alleen de wereld rondreist, haar gesprekspartner is een Kazachs meisje dat in Amsterdam studeert en al deftig Nederlands spreekt. We praten nog wat bij op de bus en vallen dan al snel in slaap na de vermoeiende maar bevredigende dag.