De weg naar Christchurch

October 10, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

Vanaf de Chinggis Khan luchthaven vliegen we op 2u naar Peking. Na het opstijgen hebben we een laatste keer uitzicht op Ulaanbaatar en de besneeuwde bergen errond. Een uur later verschijnt de gigantische Chinese hoofdstad. De netjes gestructureerde appartementsgebouwen en skyscrapers schieten overal als paddenstoelen uit de grond.

De luchthaven is immens. We landen in terminal 3 waar iedereen aan een lange rij automaten zijn vingerafdrukken moet registreren. We moeten hier onze bagage afhalen omdat we straks verder vliegen met een andere maatschappij. Dus schuiven we aan in de lange rij om de douane te passeren. We vullen geen arrival card voor China in, want een visum is voor ons niet nodig. We vliegen straks direct door naar Guanghzhou en Nieuw-Zeeland.

Maar na een halfuur aanschuiven vertelt de douanebeambte dat we het gebouw moeten verlaten om onze volgende vlucht te nemen en dat we daarom toch een visum voor China moeten aanvragen. Er bestaat een speciaal transit visum dat geldig is voor 24 tot 120 uur dus moeten we daarvoor registreren. Wij dus naar een andere rij, weer aanschuiven… ik begin al te vrezen dat we onze volgende vlucht binnen 3 uur niet gaan halen. Nadat we ons papiertje te pakken hebben gaan we terug naar de douanecontrole en deze keer raken we er vlot door.

Een metro-achtige trein brengt ons vervolgens op 10 minuten naar de bagagebanden. Ons vluchtnummer is niet meer te zien op de schermen aangezien het al anderhalf uur geleden is dat die geland is. De vrouw aan de infobalie stuurt ons naar het China Air bureau en daar zien we gelukkig onze rugzakken liggen. Nu moet al ons gerief nog eens door een scanner, ik ben benieuw of ze onze souvenirs (zand uit de Gobiwoestijn, stenen, enkelbeenderen van Mongoolse schapen en rendieren,…) tegen zullen houden. Maar nee hoor, er wordt niks opgemerkt. Vé keert nog even snel terug omdat ze in alle drukte haar Mongoolse muts verloren is. Helaas niet meer te vinden…

Dan volgt het transport naar terminal 2, waar onze vlucht naar Guangzhou vertrekt. Net aan de uitgang van terminal 3 staan er gratis shuttle bussen die ons naar daar voeren. Die rit duurt ongeveer 15 minuten, wat ons nog eens duidelijk maakt hoe groot de luchthaven hier is. Onderweg zien we een glimp van de buitenwijken van Peking.

In terminal 2 gaan we direct onze bagage inchecken maar dat verloopt niet zo vlot. Eerst schuiven we blijkbaar aan de verkeerde balie aan, en daarna wordt mijn zak tegengehouden door de scanner omdat er een batterij (van de camera) in zit. Oversteken in de handbagage dan maar, en dan is het tijd om even uit te blazen en iets te eten na al deze drukte. We gaan onze vlucht zonder problemen halen. Deze keer is het 3 uur vliegen en alles verloopt terug vlot en snel.

De luchthaven van Guangzhou lijkt ook weer gigantisch. We doen er 20 minuten over om naar de internationale transferruimte te wandelen door de grote, brede gangen. Daar is het wachten tot net na middernacht om aan het laatste deel van onze reis te beginnen. 11u vliegen tot in Christchurch.

De vlucht gaat alweer verbazend snel voorbij. We bekijken wat films op ons schermpje, doet wat dutjes, krijgen 2 keer eten,… en hop daar is Nieuw-Zeeland. Na 24 uur reizen zijn we blij dat we er zijn. De paspoortcontrole duurt helaas vrij lang en het aanschuiven voor de bagagecontrole nog veel langer.

Opnieuw vormen onze souvenirs blijkbaar geen probleem. Ik had gedacht dat ze hier in Nieuw-Zeeland een stuk strenger zouden zijn, maar er wordt niet naar gevraagd. We hadden nochtans op onze arrival kaart bijna overal “ja” aangekruist als men vroeg of we goederen aan te geven hadden. Maar enkel onze tent en wandelschoenen worden gecontroleerd, al de rest hoeven ze niet te zien. Zoveel te beter, we zijn blij dat er niks afgepakt wordt!

We kopen een plaatselijke simkaart en bellen naar de camping waar we vanavond verblijven. Die zorgen voor een ophaaldienst die ons op 10 minuten ter plekke brengt. De vriendelijke chauffeur vertelt ons dat het deze morgen nog 22 graden was maar dat er de komende dagen wat kouder weer op komst is. Jammer, dat zijn we niet gewoon van Nieuw-Zeeland. Soit, snel wat eten in de Burger King die vlakbij ligt en een douche pakken. En dan op naar dromenland!