A Perfect Day

October 18, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 15 °C

De dag start met campingkat Bro naast me op bed. Ik ben nog niet helemaal wakker en deze lieve knuffelkont heeft mijn dag al goed gemaakt.

Na yoghurt, muesli, banaan en een spiegeleitje zijn we weer vertrokken met onze Franz Josef. We gaan Wharariki beach en het nabijgelegen Green Hill beach bezoeken. Terwijl FJ op onze spullen past op de parking wandelen wij via Nikau en Dune lakes naar Wharariki beach. 3 km heerlijk wandelen temidden de schaapjes. Nadat we een kleine jungle via een mooi paadje doorkruist hebben, is het tijd om onze mond open te laten vallen. We zijn er!
    Spectaculair strand met witte zandparels, stenen mastodonten op het strand en in de zee. Grotten, spelonken, steenformaties waarin en waartussen je heerlijk kan wandelen en met je voeten in het water ploeteren. Met een beetje geluk kom je jonge zeehonden tegen die hier komen spelen. We wandelen eerst wat naar links richting Green Hill beach. Mooi en rustig met uitzicht op Wharariki beach. Aan de ingang van een van de grotten spotten we een jonge zeehond. Zo cool om even te mogen binnenkijken in zijn dagelijks leven, in zijn natuurlijke habitat. We genieten op afstand (minimum 20 meter) van dit mooie dier. Ze zien er lief uit en een beetje sloom, maar als je te dichtbij komt kunnen ze bijten. Verschillende mensen zijn hierdoor al in het ziekenhuis beland.
    Langs het water op blote voeten wandelen we terug richting Wharariki beach. Wat een mooie plaats is het hier! Ik amuseer me te pletter! De omstandigheden zijn ideaal. Er is heel weinig volk, heel veel zon en weinig wind. Aan het einde van het strand wandelen we nog 1 km langs groene heuvels naar de parking. Wat een geweldige ervaring! Dit is mijn hoogtepunt tot nu toe in Nieuw-Zeeland.

Op de parking wandelen er pauwen rond. Op een gegeven moment zie ik een mannetjespauw met zijn veren in een waaier. Heel lang geleden dat ik dat gezien had. Ik sta versteld. Wat is de natuur toch een geweldige architect! We gaan iets eten in het restaurant aan Farewell Spit. Het eten is hier super lekker en het is heerlijk zitten op het terras met uitzicht. Ze zijn hier ook heel vriendelijk, maar dat is iedereen eigenlijk in Nieuw-Zeeland.

Daarna bezoeken we Cape Farewell, het meest noordelijk gelegen punt van het Zuidereiland. Wanneer we vanop de kliffen naar beneden kijken, zien we een zeehond zonnebaden op de rotsen. De laatste uitstap vandaag is een kleine wandeling naar Pillar Point lighthouse. We krijgen een zalig uitzicht op Farewell Spit, de spitse landtong die zich uitstrekt in de oceaan.

Omdat we morgen terug naar Motueka rijden om op tijd te zijn voor de eerste dag van het Lift Off festival, besluiten we een camping te kiezen die daar al wat dichterbij ligt.
    Onze keuze valt op The Secret Spot (TSS) in Pohara. Een zaligheid om deze dag op zo’n mooi plaatsje af te sluiten. We zijn de enige bezoekers vanavond. Het kampvuurtje in de tipi, de geweldige douche in het bos, een nachtelijke trip naar een minikolonie glow worms die langs de flanken van het meer leven,… We laten het ons allemaal welgevallen. Een dag vol verrassingen, a perfect day. I’m glad I spent it with you!

Een filmpje dabei: https://photos.app.goo.gl/Tvr2omFTCroyiu5p9