Glenorchy, Wanaka en Mt. Cook

November 3, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 17 °C

We laten het toeristische Queenstown links liggen en rijden direct door naar Glenorchy. De Nieuw-Zeelandse Alpen vormen een mooie achtergrond onderweg. Camp Glenorchy wordt onze slaapplaats voor vanavond. Deze gloednieuwe camping is 2 keer zo duur als alle andere campings in Nieuw-Zeeland dus we twijfelen even of we hier wel zouden blijven.

Maar eens we de gezamenlijke ruimtes zien zijn we direct erg tevreden met onze keuze. De keuken, eetplaats en living zijn groot, modern en supergezellig. Het hele gebouw is gemaakt van hout dat gerecupereerd werd na de zware aardbeving in Christchurch in 2011. De decoratie werd voorzien door lokale artiesten die enkele kunstwerken schonken.

Bovendien is de hele camping zelfvoorzienend. Er wordt meer energie gegenereerd dan er gebruikt wordt dankzij de zonnepanelen op het dak. Al het gebruikte water is regenwater en alles uit het toilet wordt gecomposteerd en in de tuin gebruikt. De camping schenkt ook nog eens al zijn winst aan de gemeenschap van Glenorchy. Een prachtig initiatief op poten gezet door een gepensioneerd koppel uit de Verenigde Staten.

Door het slechte weer besluiten we hier nog een nacht te slapen. We nestelen ons de hele dag in de knusse zetels om wat te schrijven en te lezen. De dag erop blijft het koud en regenachtig maar we gaan toch naar de Glenorchy Animal Experience. 2 jaar geleden was dit de favoriete plaats van Vé dus daar moeten we nog eens stoppen.

De eigenares is blij te horen dat we hen al voor de 2e keer bezoeken en geeft ons direct een paar zakjes dierenvoeder gratis. We gaan ermee op ronde langs de lama’s, alpaca’s, schapen, geiten, kalfjes, paarden, ezels, kippen en hangbuikzwijnen. En ik vergeet er wellicht nog een paar.

Nadien kopen we nog wat honing en verse eitjes en dan rijden we door naar Wanaka, een andere “favoriet” van 2 jaar geleden. Onderweg stoppen we even in Arrowtown. We kuieren een uurtje door de 2 hoofdstraten van het piepkleine oude goudmijnersdorpje.

De komende dagen belooft het slecht weer te worden, op dinsdag na. We profiteren er dan ook van om die dag naar Isthmus Peak te wandelen. De zon is van de partij en we zweten al snel nadat we aan de klim begonnen zijn. Op 3 uur tijd moeten we 1000 meter stijgen, best pittig. Het turquoise water van het Hawea meer schittert in de zon. Hoe hoger we klimmen, hoe meer bergtoppen we zien in de verte.

Het laatste halfuur is er enorm veel wind op de bergpas maar we worden uiteindelijk beloond met een schitterend uitzicht. Langs de ene kant vergezelt het felblauwe Hawea meer ons nog steeds. Langs de andere kant zien we het minder blauwe Wanaka meer en vele besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Dan op 2 uur terug naar beneden en even uitblazen aan onze auto. We deden deze wandeling eigenlijk als vervanging van de Roy’s Peak Track die momenteel gesloten is, maar het was zeker de moeite waard!

De dagen erop volgt het aangekondigde slechte weer. We vullen onze tijd met het proeven van enkele craft biertjes in een lokale brouwerij en een bezoek aan Puzzleworld. Of toch de cafetaria van Puzzleworld. Want daar leven we ons zodanig uit met het spelen van spelletjes en oplossen van breinbrekers, dat we het niet nodig vinden om de “attractie” op zich te bezoeken.

De laatste dagen van onze reis hopen we op beter weer om de Hooker Track te doen. Deze wandeling schijnt de mooiste van het hele Zuidereiland te zijn. Bij goed weer heb je er een prachtig uitzicht op Mount Cook, de hoogste berg van het land. 2 jaar geleden waren we hier ook maar was het helaas erg bewolkt en regenachtig. Ik wou de wandeling toen toch per se doen, maar zag helaas niks.

We rijden naar een camping vlakbij de start van de wandeling, zodat we er morgen hopelijk direct aan kunnen beginnen. De laatste 30km van de rit komen we in een volledig wit landschap terecht. En het sneeuwt nog bij. En het is ijskoud. Lap, dat belooft voor morgen. Het weerbericht aan de camping voorspelt echter een heldere hemel, dus laten we hopen dat dit klopt.

En ja hoor, ik word wakker van de warmte in onze campervan. Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw. Toppie! We beginnen aan de wandeling en begrijpen direct waarom deze een van de mooiste in Nieuw-Zeeland genoemd wordt. De ene indrukwekkende besneeuwde piek na de andere komt tevoorschijn. Het grauwe gletsjerwater kolkt onder de 3 hangbruggen die we moeten oversteken. Achter ons kunnen we tientallen kilometers ver kijken over een azuurblauw meer.

Na 2 uur stappen bereiken we Hooker Lake. Een ijskoud, stil meer dat ons scheidt van de voet van Mount Cook die in volle glorie te bewonderen is. Amper wolken aan de lucht. We placeren ons aan het meer en liggen een halfuur te staren naar de schoonheid voor onze neus. Daarna beginnen we af te koelen door stil te zitten en is het tijd om terug te keren. Heel voldaan dat we deze wandeling gedaan hebben!

Op onze terugrit stoppen we nog even voor een wandeling van 15 minuten naar het Tasman Lake. De korte maar steile klim brengt ons naar een mooi meer met vele drijvende ijsschotsen en een zicht op de andere kant van Mount Cook. Geweldig wat we hier allemaal zien op enkele kilometers afstand van elkaar!

Nadien brengen we nog een dag door aan het mooie Lake Tekapo dat omringd wordt door honderden kleurrijke lupines die vol in bloei staan. We zorgen dat we de laatste avond terug in Christchurch zijn zodat we de dag erop onze campervan kunnen wassen en terug binnenbrengen bij de verhuurmaatschappij. Voor ons laatste avondmaal verwennen we onszelf met een fles cava en een gigantische “terror”-misu als dessert. Helaas is het alweer tijd om afscheid te nemen van Nieuw-Zeeland… de tijd gaat te snel!

Nog een laatste filmpje: https://photos.app.goo.gl/AZ2k7KP9UVjMvNEq9