Perito Moreno

November 30, 2018 in Argentina ⋅ ⛅ 3 °C

Na een busritje van 20 uur komen we aan in El Calafate. Deze stad is de uitvalsbasis voor een tour naar de bekende Perito Moreno gletsjer en alles is dan ook op toeristen afgestemd. Het lijkt wel of er meer hotels dan huizen zijn. Door de relaxte sfeer en de mooie bergachtige omgeving voelen we ons hier lekker op ons gemak.

Via ons hotel boeken we een uitstap naar de fameuze gletsjer, 80km verderop. Een tourbus brengt ons erheen en onderweg vertelt gids Juan wat over de omgeving. Over het Lago Argentino dat we passeren bijvoorbeeld. Het grootste meer van Argentinië waar hier en daar een ijsberg in drijft, afkomstig van een van de nabijgelegen gletsjers. Perito Moreno is “slechts” de 3e grootste, na de Viedma en de Upsala gletsjer. Maar wel de enige die zo gemakkelijk bereikbaar is, vandaar de populariteit.

Tijdens een eerste korte fotostop zien we de Perito Moreno in de verte liggen. 70m hoog, 250 vierkante km ijs. Daar zitten heel wat liters water in… Daarna worden we gedropt aan de voet van de gletsjer en krijgen we 4 uur de tijd om vrij rond te lopen. Er is een mooi houten pad aangelegd met meerdere lussen om het ijs van alle kanten te kunnen bekijken. Er zijn honderden toeristen maar door de layout van het pad voelt het nooit erg druk aan.

De loodrechte ijswand is indrukwekkend om te zien, ook al staan we er nog enkele honderden meters van. De excursieboten die er naartoe varen lijken slechts speelgoedmodellen van enkele centimeters hoog. Op sommige plaatsen ziet het ijs felblauw. Juan vertelt ons dat daar net stukken afgebroken zijn, waardoor je nu een stuk compact ijs van de binnenkant ziet. Na 20 minuten wandelen en minstens evenveel foto’s, zetten we ons neer met onze picknick. Om de paar minuten horen we een luide knal, afkomstig van een stuk ijs dat naar beneden valt in het water.

We hopen natuurlijk dat een grote brok zal afscheuren en spektakel veroorzaken. Anderzijds willen we dat niet, omdat deze mooie gletsjer dan kleiner wordt. Maar Juan verzekert ons dat we ons daar niet druk om moeten maken. Deze gletsjer is al tientallen jaren stabiel qua grootte. Enkele gletsjers in de buurt krimpen, andere worden groter,… absoluut normaal en niks met de opwarming van de aarde te maken.

Rond de middag wordt onze wens vervuld. Een van de voorste pieken kraakt langs alle kanten en plots breekt er een ijsschots van 40m hoog en tientallen meters breed af om vervolgens met een oorverdovend geluid in het water te knallen. Golven spatten naar alle kanten en enkele kleinere klompen brokkelen nog mee af. Man man, de kracht van dit stukje natuur is echt onvoorstelbaar. We hebben op onze reizen al veel gezien maar dit is ongetwijfeld een van de meest indrukwekkende dingen.

Na 3 uur rondwandelen en meerdere “ontploffingen” gaan we iets drinken in de cafetaria waar de bus ons terug komt ophalen. We hebben nog een halfuur tijd over en we twijfelen dan ook niet om terug richting gletsjer te gaan en nog wat langer van het uitzicht te genieten. Zeer voldaan en onder de indruk stappen we terug op de bus richting El Calafate. Dit is echt een uitstap die we iedereen zouden aanraden.

Nog een filmpje van de afgelopen week: https://photos.app.goo.gl/4t5moQUMesjazVrQ6