Tupiza

March 8, 2019 in Bolivia ⋅ ☀️ 25 °C

Tijd voor het volgende hoofdstuk van onze reis: Bolivia! Na een vlotte doorgang aan de drukke grens zijn we in Villazon, het eerste dorp langs Boliviaanse kant. In de hoofdstraat liggen enkele wisselkantoren waar we onze laatste Argentijnse pesos wisselen voor Boliviaanse bolivianos. Daarna stappen we verder naar het busstation. We vinden er geen grote bussen maar minibusjes die ons doen denken aan de marshrutka’s in Kirgistan. Als dat maar goed komt… Passagiers met hopen bagage staan er te wachten tot de busjes vol raken en naar hun bestemming vertrekken.

Er zijn er geen die rechtstreeks naar Uyuni rijden. Daarom besluiten we om naar Tupiza te gaan, de dichtstbijzijnde stad. Daar zullen we dan wel een andere bus vinden naar Uyuni. Terwijl de chauffeur nog meer passagiers zoekt, gaan wij iets eten. Achter de hoek staan enkele uitnodigende fruitkraampjes. Een oude vrouw maakt ons een lekker verfrissende smoothie van banaan en perzik voor amper 2 euro. Ook de minibus naar Tupiza kost maar €2,5 per persoon. Bolivia lijkt nu al een pak goedkoper dan Argentinië, dat is leuk meegenomen.

De rit valt gelukkig veel beter mee dan onze vorige ervaringen in Kirgistan. We zitten vrij comfortabel, ondanks de 6 passagiers. De chauffeur rijdt niet als een gek. Alleen staat de muziek wat te luid. Moest het nu nog mooie panfluitmuziek geweest zijn, dan kon ik daar mee leven. Maar de kwelende zangeressen zingen zo vals als een kat en het ritme slaat nergens op. Ik had meer verwacht van Bolivia.

Na 2 uur rijden komen we aan in Tupiza. We kopen direct een ticket voor de eerstvolgende bus naar Uyuni. Nog 3 uur tot het vertrek dus we beslissen wat rond te lopen in de stad. Het valt mij direct op hoe anders het hier is dan in Chili of Argentinië. De mensen zijn een stuk donkerder van huid. De meeste vrouwen lopen rond in traditionele kledij, sandalen en de typische zwarte bolhoedjes. Baby’s en materiaal worden op de rug gedragen in kleurrijke geknoopte doeken.

De taxi’s zijn gemotoriseerde driewielers. Een beetje zoals de “tuktuks” in Zuidoost-Azië. Grappig om te zien dat sommige eigenaars ze pimpen met spoilers en stickers van FC Barcelona of The Joker van Batman. Op het gezellige centrale plein staan meerdere schoenpoetsers met een voetbankje te wachten op klanten.

Terwijl Vé blijft zitten in het park, wandel ik naar een uitkijkpunt wat hoger in de stad. Van hieruit heb ik een mooi overzicht op de rode heuvels die Tupiza omringen. Blijkbaar is dat een populaire locatie om te gaan paardrijden. Na onze vorige ervaringen op een paard besluiten we wijselijk om hiervoor te passen.