Copacabana en het Titicacameer

April 2, 2019 in Bolivia ⋅ ⛅ 11 °C

Voor we Bolivia verlaten, brengen we nog enkele dagen door in Copacabana aan het Titicaca meer. Niet te verwarren met de gelijknamige wijk in Rio de Janeiro. We arriveren net voor zonsondergang en het uitzicht is prachtig. De stad ligt tussen enkele groene heuvels en het blauwe water van het meer schittert in de zon.

Hostal La Cúpula wordt onze slaapplaats voor de komende nachten. Vé had online goeie recensies gevonden en die blijken terecht. Het hostel heeft een leuke tuin met hangmatten en enkele alpaca’s die het gras staan te trimmen. Van hieruit zien we het meer en de haven van Copacabana.

Na een ontspannen nachtrust trekken we er samen op uit. We stappen langsheen het meer en vele akkers met quinoa, aardappelen en bonen. Na een kleine klim komen we in Chañi, een gehucht van enkele huizen groot. Op het water liggen hier enkele kunstmatige rieten eilandjes met restaurants die vers gevangen forel aanbieden.

Net naast de rieten eilanden ligt de Mirador del Inca. Een grote rots die we beklimmen via Incatrappen en van waar we een mooi uitzicht over de omgeving hebben. Na een drankje keren we op het gemak terug richting Copacabana.

De laatste dag springen we in een boot richting Isla del Sol, een klein eiland in het Titicacameer. Volgens de Inca’s is de zon daar geboren, vandaar de naam. We ondervinden al snel hoe lastig het is om op het heuvelachtige eiland te wandelen. Vanaf de haven, waar we afgezet worden, moeten we zo’n 200 meter klimmen. Enkele oude vrouwtjes met grote zakken op hun rug drijven ezeltjes naar boven en we kunnen hun verdorie niet volgen.

Op een uur wandelen we naar de Pilka Kaina ruïnes op het zuidelijke tipje van het eiland. Daarna keren we terug naar Yumani, het dorpje waar we daarnet door stapten. Vé heeft genoeg gewandeld en rust uit op een terras. Ik wil nog even verder naar het noorden. Daar ligt de Palla Khasa berg, een van de hoogste punten van het eiland. Ik kan kilometers ver zien over de rest van het eiland en het meer.

Verder noordwaarts mogen we blijkbaar niet. In ons hotel vertelde men dat enkele communes op het eiland ruzie hebben waardoor toeristen enkel het zuidelijke deel kunnen bezoeken.

Terug in Copacabana halen we onze bagage op en verhuizen we naar een ander hotel voor de laatste nacht. Vlakbij het busstation vonden we een kamer voor amper 40 bolivianos (€5). Heel basic maar meer moet dat eigenlijk niet zijn voor ons. En de wifi werkt er zelfs beter dan in ons vorige hotel. Vé ligt wel in een deuk als ik na 10 minuten al door mijn bed zak. Gelukkig is het maar een houten plaat die verschoven is en kunnen we het probleem snel fixen. Tja, voor 40 bolivianos kan dat al eens gebeuren zeker…

De dag erop vertrekt onze bus naar Peru om 18u30. Het is mooi weer dus we placeren ons ’s middags op een bankje aan de haven en doen wat aan people watching. Jongens van een jaar of 12 maken enkele waterfietsen klaar om te verhuren aan toeristen. Een bus die gedecoreerd is met bloemen wordt door een paar mannen ingewijd met bier en andere drank.

In de late namiddag eten we nog snel een menu van de dag en dan vertrekt de bus richting Kasani. Dit grensdorpje ligt op amper 10 km van Copacabana. We stappen uit, krijgen een vaarwel-stempel van Bolivia en een welkom-stempel aan de Peruaanse kant.

Een laatste filmpje van Bolivia: https://photos.app.goo.gl/yZczihzLVauxdSwP9