Bye bye Bolivia!

April 6, 2019 in Bolivia ⋅ ☁️ 12 °C

Bolivia was enorm divers. We wisselden nooit eerder zoveel hoogtes en laagtes af in 1 land. Letterlijk dan. Van 400m hoog in Santa Cruz naar 5400m in de buurt van La Paz. Onze lichamen werd hier serieus op de proef gesteld maar hielden goed stand.

We begonnen direct met een hoogtepunt: de zoutvlaktes van Uyuni. Het spiegeleffect van het laagje water op het zout maakte het nog wat spectaculairder. Ook de vulkanen en gekleurde meren vol flamingo’s op deze tour waren de moeite. De passages in de jungle in Amboró en Coroico waren oases van rust in vergelijking met de drukke steden La Paz, Santa Cruz en Sucre. Als afsluiter genoten we tussen de alpaca’s aan het hoogst bevaarbare meer ter wereld, Titicaca.

Na Chili en Argentinië was Bolivia een verademing qua kosten. Alles is een pak goedkoper waardoor we, ondanks een paar dagen luxe, toch binnen ons budget konden blijven.

Het eten in Bolivia is eenvoudig maar lekker. Aardappelen en mais zijn er overvloedig aanwezig, van elk worden er honderden verschillende soorten gekweekt. Daarnaast proefden we heel wat lekkernijen zoals salteñas, saice, mondongo en verse trucha. En we kauwden een blaadje coca natuurlijk, tegen de hoogteziekte.

We leerden heel wat over de cultuur en oude volkeren van Bolivia. Eerst de Quechua/Yampara tradities van het Pujllay festival in Tarabuco. Vervolgens een bezoek aan Tiwanaku. Daarna kwamen we rond Copacabana en Isla del Sol enkele zaken te weten over de Inca’s. En overal op straat zagen we duidelijk de kleurrijke invloeden van de Aymara.

Alweer een topland, waar zeker nog veel meer te ontdekken is dan dat wij in 30 dagen konden doen.