Kosten Bolivia

April 6, 2019 in Bolivia ⋅ ⛅ 6 °C

Op 30 dagen in Bolivia gaven we gemiddeld €79 per dag uit.

Onze grootste kost was de 3 dagen luxe die we ons permitteerden in Refugio Los Volcanes in het Amboro nationaal park. De €500 die we daaraan uitgaven waren het echter meer dan waard! Andere daguitstappen zoals naar Chacaltaya of naar Tiwanaku waren een heel pak goedkoper, zo’n €10 per persoon.

Zonder de kost van Refugio Los Volcanes zouden we ongeveer €65 per dag uitgegeven hebben. Daarmee zou Bolivia samen met Kazachstan en Kirgistan tot onze goedkoopste bestemmingen behoren. En dat zou zeker logisch zijn want zowel eten, slapen als transport zijn hier heel betaalbaar.

Aan eten en drinken gaven we €18 per dag uit. In de lokale restaurants kan je voor amper €4 een menu eten met soep, hoofdgerecht en dessert. Streetfood is nog goedkoper maar daar hebben we ons niet te vaak aan gewaagd uit vrees voor darmproblemen.

Een slaapplaats kostte ons gemiddeld €20 per nacht. Aan de goedkoopste kamer met gedeelde badkamer gaven we met moeite €5 uit. De laatste nachten in Copacabana kozen we voor een iets modernere kamer met privébadkamer en daar was de prijs €35.

Voor transport betaalden we €13 per dag. We kozen nochtans voor meer luxe dan in voorgaande landen door 2x te vliegen. Van Sucre naar Santa Cruz betaalden we €50 per persoon en van Santa Cruz naar La Paz €65. Daarnaast namen we bussen wat ongeveer €1 kost per uur reizen. In de steden deden we, zoals gewoonlijk, het meeste te voet.