Galápagos deel 1

June 2, 2019 in Ecuador ⋅ ☀️ 22 °C

Onze eerste dag in Ecuador brengen we door in de stad Guayaquil. Van daaruit vliegen we naar de Galápagos eilanden. Spannend! We kijken er echt naar uit. Al die mooie fauna en flora die we daar gaan zien. Na 2 uur landen we al op het eilandje Baltra. Een bus brengt ons naar het smalle, groenblauwe Itacaba kanaal dat we per ferry oversteken. Nu zitten we op Santa Cruz, het eerste eiland waar we zullen overnachten. Een volgende bus brengt ons op 45 minuten naar Puerto Ayora, de meest zuidelijke stad.

Tijdens het eerste stuk van de rit zien we weinig begroeiing. Alleen enkele grote cactusbomen schieten omhoog uit de grond. Hoe verder we naar het zuiden gaan, hoe groener het wordt. Bananenplantages, palmbomen en hoog gras definiëren het zicht. Af en toe passeren we enkele alleenstaande huizen, tot wanneer we Puerto Ayora bereiken. Slechts 3% van de Galápagos is bebouwd, de andere 97% is bestemd voor de fauna en flora. Hopelijk blijft het zo nog lang!

We droppen onze bagage in hotel El Pinzon en rusten wat uit na al het reizen. In de late namiddag, rond een uur of 6, trekken we op verkenning uit.
    We wandelen verder langs een straat met vele restaurants en met mooie mozaïeken op de grond. Wat verder komen we aan een klein haventje terecht. Een zeehond ligt op een bankje te zonnen, midden tussen de mensen. Hij lijkt zich niks van de omgeving aan te trekken. Wat verder zien we een paar grote, donkergrijze leguanen rondkruipen op het voetpad. Zo cool dat de dieren hier gewoon tussen het volk leven!

Op de rotsen aan het water krioelt het van de kleine rode Sally Lightfoot krabbetjes. In de lucht zweven enkele pelikanen en fregatvogels met hun mooie V-vormige staart. We zijn nu al onder de indruk van de natuur!

De dag erop doen we een eerste tour. We gaan snorkelen rond het eiland Pinzon. 8 andere toeristen vergezellen ons en Fabiano wordt onze begeleider. Een kleine watertaxi brengt ons naar onze boot. Een mooie jacht met voldoende ruimte om te zitten, zowel binnen als buiten. Kapitein Victor en assistent John brengen ons naar de eerste stop: La Fé. Tijd om ons gerief aan te trekken en samen met Fabiano een eerste zwemmetje te doen. Spannend!

We testen eerst een paar minuten ons materiaal uit. Ik heb het lastig om enkel door mijn mond te ademen door de snorkel en ben niet op mijn gemak. We moeten door een smal kanaal waar er een sterke tegenstroom is. Ik begin te panikeren en hijs mijn hoofd uit het water. Dju toch, dat is hier niet gemakkelijk. Ik probeer het nog eens, maar kom al snel weer hijgend boven. Na een paar minuten kalmeert de zee en raak ik door het kanaal, al is het met veel moeite. We zien al heel wat verschillende vissen in het water maar ik kan er niet van genieten want ik blijf moeilijk ademhalen.

Ik roep naar Vé: “Haal onze gids eens, ik kan dit niet en ik wil terugkeren”. Maar hij zwemt al een eind voor ons dus we moeten eerst wat dichterbij raken. We zitten nu in een kleine baai waar het water heel rustig is en wanneer we de groep inhalen, kunnen we op ons gemak ter plekke blijven drijven. Ik besluit het opnieuw te proberen en voel mij al iets kalmer. Bovendien spotten we een kleine haai en een rog die over de bodem zwemt. Wie weet wat nog allemaal gaan zien, dit wil ik toch niet missen! Ik overtuig mezelf om rustig te blijven en het lukt beter en beter om ervan te genieten. Oef.

Wat verderop gidst Fabiano ons naar een grote groene zeeschildpad. Hoe fantastisch is dit zeg! Het dier zwemt op het gemakje tussen ons door en komt af en toe eens adem happen aan het oppervlak. Geweldig. Ik dacht dat je veel geluk moest hebben om zoveel verschillende dieren te zien, maar blijkbaar is dat dus standaard. Tussen de rotsen op de bodem zien we verschillende vissen. Blauwe met gele lippen, grote grijze met oranje vlekken, kleine Nemo's, fluorescerende turquoise vissen,… Man man, wat is dit fantastisch.

We zwemmen een 2e kanaal door en komen in een andere baai terecht. Ook hier spotten we nog heel wat vissen en een paar witpuntrifhaaien. Na 45 minuten snorkelen keren we terug naar de boot en varen we naar de volgende snorkelplaats. In een mooie baai met azuurblauw water zien we opnieuw een hele hoop vissen en ook een groep van wel 10 haaien. Ze navigeren zwierig tussen ons door terwijl iedereen foto’s en filmpjes maakt.

We lunchen samen op de boot en krijgen daarna nog 30 minuten vrije tijd. Vé en ik twijfelen niet en trekken direct weer ons snorkelmateriaal aan. We zien nog 2 mooie grote schildpadden en een hele zwerm kleurrijke oranje en paarse vissen. Voldaan keren we terug naar de haven. Wat een prachtige ervaring.

Als laatste activiteit stappen we naar het Charles Darwin onderzoekscentrum. Op het wandelpad zijn er verschillende stops met informatie. Over de inheemse fauna en flora van de Galápagos en over andere planten en dieren die voor hen een bedreiging vormen.

Wat verderop ligt een broedplaats voor reuzenschildpadden. Enkele soorten planten zich vlotjes voort, voor andere is het helaas te laat. Lonesome George was het laatste mannetje van de Pinta soort. Hij werd naar hier gebracht om hem te beschermen en ondertussen naar een geschikte partner voor hem te zoeken. Helaas was er nergens ter wereld een Pinta vrouwtje te vinden waardoor George als laatste van zijn soort stierf in 2012. Zijn opgezette lichaam is te bezichtigen als herdenking aan dit trieste feit.

Hier volgen een paar van de mooiste bewegende beelden die we al gemaakt hebben op onze wereldreis: https://photos.app.goo.gl/vw451VSD1LgqUs3u6