Eco Lodge Selemadeg

March 18, 2017 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Vannacht geslapen in onze prachtige villa. Wel ff wennen met de "herrie" van de waterval en de dieren om je heen! Plus, ik was "in gevecht" met de deken. Ziet eruit als een patchwork deken die je vaak bij Oma's zag. Voelt zwaar aan en beweegt niet soepel mee... Maar ik waag het niet om hierover te klagen, gezien de rest van de omgeving en de kamer!

Om 8 uur opgestaan en na een openlucht douche naar het ontbijt gegaan. Pannenkoeken met palmsuikersiroop. Yummie, maar niet zo lekker als de pannenkoeken van mijn moeder! Om 9 uur kennis gemaakt met onze gids Keput, waarmee we een wandeling van 3,5 uur gaan doen. Keput is een kerel van 24 jaar en heeft als hoofdberoep houtsnijwerk. Maar werkt ook als gids en als tuinman op ons resort. Hij spreekt uitstekend Engels en al snel babbelen we er lustig op los met hem! Hij leidt ons door een paar dorpjes, waar we o.a. met de plaatselijke (geuniformeerde) schooljeugd kennis maken. Later lopen we door de prachtigste rijstterrassen. Je blijft foto's maken! De groenheid van dit eiland is ongekend! De wandeling is bloedheet en we zweten ons een slag in de rondte. Keput verteld ons veel over de rijst en de manier van telen en oogsten en laat ons ook vele bijzondere (fruit)bomen zien.

Hij vertelde onder andere dat tot een aantal jaar geleden men in deze streek veel cacao produceerde. Toen is er op een gegeven moment een ziekte gekomen in de cacao bomen en daardoor rotten 90% van de vruchten al voordat ze rijp zijn. Hij laat ons een paar voorbeelden zien uit de bomen langs de weg. Tijdens de wandeling vinden we toch een minder aangetaste boom een een onaangetaste bijna rijpe vrucht. Keput breekt het open en erin zitten "zaden" zo groot als flinke cashewnoten, die worden omhuld door een witte slijmerige massa. Dit is te eten en dat doen we ook! Het witte spul smaakt zoet, maar de "noot" zelf smaakt maar flauwtjes naar cacao. Komt omdat na de oogst er nog behoorlijk wat behandelingen gebeuren voordat t echte cacao is.

Ook een kruitnagel boom aan inspectie onderworpen. De bladeren smaken inderdaad zo, hoewel de vruchten de echte nagels zijn natuurlijk. Bij de inspectie stond ook een aftans vrachtwagentje dat een lading kokosnoten had. De chauffeur liet het barrel handig achteruit de steile heuvel afrollen. Ik zei nog: goede chauffeur! Onder aan de heuvel echter liet de chauffeur de oude diesel tot angst aanjagende toeren aanzwellen, om vervolgens volgas in zn 1e versnelling dezelfde heuvel weer op te denderen! Het ouwe gebakkie had gewoon een aanloop nodig! Hij stoof langs, ons in een dikke wolk uitlaatgassen achterlatend. Voor zover we t konden zien, heeft ie de top gehaald!!

De wandeling is zoals gezegd bloedheet, maar niet bijzonder zwaar. Het voert langs kleine paadjes en over de rijstterassen, heuvel op, heuvel af. Na inderdaad 3,5 uur zijn we weer bij de lodge en bedanken we Keput met een leuke fooi. Snel ff onder de douche want de lunch staat alweer (bijna) klaar! Ik heb Mie Goreng met kip en Talin Spring Rolls met een salade. De Mie Goreng is superlekker met heerlijke groenten. De Spring Rolls zijn gevuld met een soort Spinazie of Paksoy en geitenkaas. Als dipje een pindasausje. Heul errug lekker!!

Terug op de kamer lekker ff relaxen met een boek. We zijn allebei best moe! Talin heeft nu een Balinese kookcursus en maakt haar eigen gerecht voor het diner. Ik verwacht overigens wel dat we het gewoon moeten betalen.... 😎

Inmiddels gegeten en het was bijzonder lekker wat Talin had klaargemaakt! Ook zijn er nu 2 andere gasten in de lodge gearriveerd. Weten niet of t buren zijn, of dat ze verderop op t resort zitten.... Terug naar onze bungow dan maar en nog effies lezen en dan slapen! Trusten!