• Day 36

Sanur - Gili Trawangan

March 21, 2017 in Indonesia ⋅ 🌧 19 °C

Wakker voor de wekker.... Talin was allang wakker en had de yoga oefeningen er al weer op zitten. Eventjes in de buitendouche, tas inpakken en naar beneden om op de transfer te wachten.

Beneden kwam Ambon al naar ons toe, hij was gebeld door de transferclub en ze komen om 08.30 uur. Tijd zat en dus tijd voor een bakkie! Ook voor de Pisang Goreng als ontbijt dat we afgelopen avond op de avondmarkt gescoord hadden. Even na half 9 stond het busje voor de deur. Mr. Hans? Vroeg de chauffeur... Inderdaad Mr. Hans en gevolg. De chauffeur was van het type "voor de koffie geen gezeur aan mn kop" en hij had bijzonder weinig geduld met de mede weggebruikers. Dat zie je niet vaak hier, of eigenlijk helemaal niet: een aggressieve chauffeur. Hij toeterde en foeterde dat het een aard had en reed de rij wachtenden bij stoplichten voorbij om vooraan in de rij ertussen te wringen.... Een akelige vent.... Gelukkig duurde het ritje niet lang, maar lang genoeg!

Bij het ticketkantoor van de ferry deden ze t een stuk vriendelijker. Ik kon de PDF waarop ons ticket staat niet openen, maar had natuurlijk wel de bevestiging en het betalingsbewijs. Allemaal geen probleem en vlot werd er een nieuw ticket gemaakt. Labels voor ons en de bagage en dan wachten tot we werden opgeroepen om aan boord te gaan. De boot was vol, maar er gingen ook een stelletje naar Lembongan en weer anderen naar Lombok, dus t viel wel mee. De "stewardes" vroeg wie er wel eens last had van zeeziekte en naast mij schoot een arm als door een wesp gestoken omhoog. De "stewardes" bleek namelijk te beschikken over reisziekte pillen. Talin heeft er snel 1 genomen. En dat was nodig! De golven tussen Bali en Lembongan waren erg hoog en onze boot klapte van de ene naar de andere met een gangetje van 50 km/u. Niet alleen Talin was niet blij, maar er waren anderen die ook liever op een strand hadden gelegen. Een paar Nederlandse meisjes achter ons bijvoorbeeld, die eigenlijk naar Gili zouden gaan, zijn op Lembongan afgestapt. De ene was hondsberoerd en de andere doodsbang. Ik probeerde haar nog op te beuren door te zeggen dat, als het personeel nog breed lachend door de boot loopt en gezellig met elkaar kletst, er geen enkele reden is om bang te zijn. Ze waardeerde de poging, maar ging toch van boord, samen met haar vriendin...

Dus.... ronde 2 van Lembongan naar Lombok! Voor de zekerheid nam Talin nog een pilletje. De "stewardes" grapte dat je met 3 pilletjes vanzelf ging slapen, dus Talin heeft t toch maar bij 1 gehouden. Deze ronde was een stukje rustiger, maar Talin was zo suf als een konijn door de 2e pil en sliep op een gegeven moment! Dus de dosis moet worden bijgesteld.... 😁 Bij Lombok nog wat mensen eruit gelaten en toen doorgevaren naar Gili Trawangan. Daar werden we op t strand door de sjacheraars weer opgewacht. Eén heeft ons naar ons hotel begeleidt en wilde daar het luttele bedrag van RP 100.000 voor hebben. We hebben hem RP 50.000 gegeven en nu: wegwezen vlerk! Gili Trawangan valt ons een beetje tegen moeten we eerlijk zeggen. Er zijn hier geen auto's of scooters (das een pluspunt), maar als gevolg zijn er ook geen wegen, alleen maar (modder)paden. Het is ook zeer armoedig, rommelig en overal ligt afval! Het is echt een beetje een achterbuurt! Wij hadden het ons iets mooier voorgesteld.

Het hotel is OK, maar haalt t niet bij de hotels waar we tot nu toe hebben gezeten. Moet gezegd worden dat we tot nu toe ook ongelofelijk verwend zijn geraakt. Een beetje snobs dus.... Overigens klopt t wat sommigen ons al hadden gezegd. Wij halen de gemiddelde leeftijd hier een stuk omhoog. De 35-plussers zijn zeer zwaar in de minderheid! Ben benieuwd wat dat vanavond en vannacht wordt!

Na de kamer te hebben bekeken en de airco op loeien hebben gezet, lopen we terug naar de "boulevard". Een stukje gewandeld en toen toch maar gaan lunchen. Een leuk tentje binnen gestapt en ze hadden iets op de kaart staan waar ik zin in had: pizza!! Toen de ober (een jongen die het buskruit niet had uitgevonden...) de bestelling op kwam nemen, bleek dat pizza niet mogelijk was. Onduidelijk verhaal over geen deeg.... of geen zin... zoiets.... Dus Beef Rendang besteld en Talin de Mie Goreng. De tent was nagenoeg leeg, maar toch kregen ze het voor elkaar om ons een half uur te laten wachten. Vervolgens kreeg ik mn eten en toen ik bijna klaar was kreeg Talin t hare. Das dus sowieso geen fooi....

Na dit hoogstandje van planning en gastvrijheid zijn we verder gelopen en onderweg de snorkeltocht voor overmorgen geboekt. Uiteindelijk komen we bij "Bongkers Beach" terecht waar de surfers best hoge golven trotseren. Op de zee zien we een muur van regen naar Lombok trekken en enige tijd later is het gehele eiland niet meer te zien! Kan niet anders of wij krijgen ook een pluk daarvan mee. En ja hoor, even later plenst t ook bij ons. Tijd om de winkeltjes in te gaan... Ik heb uiteindelijk mijn oude slippers kunnen vervangen door een paar flitsende nieuwe en ook maar een t-shirtje gekocht. We kopen een ijsje, lang niet zo lekker als gisteren, maar toch zeker de moeite waard! Geinig om te zien dat 2 ijsjes bijna net zoveel kosten als een hele dag snorkelen voor 1 persoon! Rare verhouding...

De regen houdt aan en wordt erger en we besluiten onze voorlopige residentie op te slaan in een Warung. Daar drinken we biertjes, Cappucino en Annanassap. Er loopt een schattig lokaal meisje in de Warung gekleed in een gele "Frozen" jurk. Talin heeft een hele tijd met haar gespeeld. Het meisje heet Linda (!) en is 3 jaar oud.

Met Google maps in de immer aanhoudende regen over de modderpaden teruggelopen naar t hotel. Snel een douche (warm water is in no time op hier) en nog ff relaxen met een boek. Vanmiddag zei ik al tegen Talin dat er opvallend veel Moslima's rondlopen op dit eiland, terwijl Bali voor 95% Hindu is. Deze constatering blijkt correct, want er zijn dus minimaal 2 moskeeën hier en wij zitten er precies tussen in! Zojuist hebben de Imam's een wedstrijdje gehouden wie het hardst zijn gelovigen kan oproepen voor t avondgebed.... Laat ik het zo zeggen, de stoelen bij "The Voice of Gili" zullen niet draaien voor deze heren. Een hoop mensen die hier werken komen van Lombok en daar is het hoofdzakelijk Islamitisch, dus dat verklaart waarschijnlijk de aanwezigheid van de moskeeën.

Rond een uurtje of 8 willen we eten in t restaurant van t hotel. Blijken ze daar alleen maar snacks te hebben! Dus alsnog de "stad" in. De straten waren echte modderpoelen vanwege de regen van vandaag, niet fijn... op een gegeven moment zagen we een pizzaria die er leuk uitzag. Echte steenoven enzo! Smikkelen dus! Wij zitten en krijgen de kaart. Na 10 minuten komt de ober ons doodleuk vertellen dat de pizza's op zijn! Das de 2e keer vandaag!! Aan het tafeltje naast ons zit een Chinees gezin. Ik sta al mokkend buiten, maar Talin wordt door de Chinezen "aangehouden" en ze krijgt gewoon een slice van hun pizza mee!! Wat een tof gebaar! Hulde! Op naar de avondmarkt dan maar. Dat blijkt geen straf! Heerlijke gerechten voor bijna niets! We konden een spiesje nemen van kip, rund of vis die kosten per stuk RP 20.000 (ongeveer € 1,40) en als bijgerecht kon je 5 dingen kiezen uit de kar. Dit varieerde van kipvleugeltjes, tot sperciebonen en mie. Die 5 bijgerechten kosten ook RP 20.000 maar dat tesamen! Lekker gegeten en daarna op zoek naar de Reggae tent die we vanmiddag zagen. Daar bleek een erg lekker bandje te spelen die alles speelden behalve Reggae. Hier een tijdje gezeten en wat gedronken. Erg leuk en een hele relaxte sfeer!

Morgen gaan we met de fiets het eiland over! Hopelijk is t dan beter weer....