Aankomst en dag 1!

May 21, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 24 °C

Gisteravond kwam ik rond 8 uur (Surinaamse tijd) aan in Zanderij op het vliegveld. Ik moest nog best wel lang in de rij bij de immigratiedienst en bij de bagageband duurde het ook nog wel een tijdje. Bij de immigratiedienst vertelde de meneer achter de balie dat je maar 30 dagen mag blijven, voor verlenging moet je naar de vreemdelingenpolitie. Dat moet ik dus nog regelen binnenkort ;)

Toen ik op mijn bagage stond te wachten kwam er een meneer naar me toe. Ik had hem al gesproken op Schiphol en hij bood aan een lift te geven naar mijn verblijfplek, als ik die nodig had. Super lief maar ik had al een taxi geregeld dus het was niet nodig. Uiteindelijk kwam mijn bagage en kon ik het vliegveld verlaten. Er stond een enorme rij aan mensen die familieleden kwamen onthalen en alle passagiers moesten daar echt zo doorheen lopen. Ik belde even het guesthouse en toen kreeg ik te horen bij welke taxi ik moest zijn. Dat ging allemaal heel makkelijk. Ik moest nog even wachten want misschien gingen er nog andere passagiers mee. Er was nog iemand anders aan het wachten, Joyce, dus daar heb ik even mee gekletst. Ze ging een vriendin verrassen die hier dierenarts is. Heel leuk!

De taxichauffeur was heel erg enthousiast toen ik vertelde over mijn plannen om naar Brownsweg te gaan. Hij zei dat dat de mooiste plek in heel Suriname was. Nou, ben benieuwd!

Eenmaal aangekomen bij mijn slaapplek, guesthouse Fanna, stond Hanneke me al op te wachten. Ik was super moe dus na alles even bekeken te hebben ben ik lekker gaan slapen.

Vanochtend werd ik rond 5 uur wakker omdat ik niet meer kon slapen. Toch een beetje een jetlag misschien. Gelukkig ben ik daarna nog wel even in slaap gevallen.
    We hebben vandaag heel rustig aan gedaan. Eerst hebben we lekker ontbeten met broodjes ei, spinazie, tomaat, kaas. Ze hebben hier gewoon boterhammen en die zijn ook nog eens heel lekker!

's Middags zijn we even naar de Hermitage Mall gegaan om nog wat kleding te scoren voor Hanneke als we naar school gaan. We moeten daar best nette kleren aan dus daar gingen we nog even voor kijken.
    We gingen met de taxi. Het was ongeveer 20 minuten rijden. Onze taxichauffeur hoorde onze plannen om naar Brownsweg te gaan aan en besloot ons een paar zinnen van de taal daar te leren. Het is een soort mengeling tussen Nederlands en Engels maar dan heel anders uitgesproken, alsof het een soort straattaal is. Het was wel heel grappig want hij was er heel enthousiast over.

Het was wel leuk om de mall te zien. Er was een enorme game hall, een bioscoop en superveel fastfoodketens. Ook waren er best veel winkels die we ook in NL hebben (merken vooral) en allemaal onbekende Surinaamse winkeltjes.
    Bij een bakkertje kochten we voor 5 SRD (8 SRD is 1 euro) amandelcake. Heel erg vers en heel erg lekker!

Om terug te gaan belden we weer een taxi. Het is hier heel gebruikelijk om de taxi te nemen dus dat gaat wel lekker makkelijk. Onze taxichauffeur was deze keer ook echt heel grappig. Vanuit de taxi zagen we een bijzondere moskee, heel leuk om te zien!

"Thuis" hebben we pizza besteld met twee andere meisjes die hier ook verblijven. We wilden eigenlijk naar een local tentje maar die was dicht. En ach, pizza is altijd goed toch? Op aanraden van Mitchell, de zoon van Lucien (Lucien runt dit huis), namen we cheesy bites als korst bij een large pizza. Het was heel erg lekker maar supermachtig!

Na het eten zijn we lekker gaan slapen. Ondertussen was het al best laat geworden en we waren toch nog wel moe van de reis.
    Morgen gaan we kijken wat we allemaal moeten inslaan voor in Brownsweg en willen we echt Surinaams eten. Moet lukken!