• Day 15

Ston Island (met apen!!)

June 3, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 35 °C

We hebben een lang weekend omdat het pinksteren is. We hoeven pas woensdag weer op school te zijn, dus wilde we iets zien in de omgeving hier. Een klein stukje van Brownsweg ligt Ston Island, waar je een hut kan huren aan het Brokopondostuwmeer.
    Nadat ik mn hele huisje had opgeruimd (het is een wonder hoeveel troep je kan maken in 5 dagen..), zijn we richting Ston Island gegaan.

Het was niet ver rijden maar de weg was extreem hobbelig. Na een tijdje zagen we het meer al: heeeel mooi! We stopten bij een soort vakantieparkje en werden daar naar onze hut geleid. We hadden elk een eigen kamertje en samen een balkon met uitzicht op het water. Er was een zachte wind zodat het helemaal niet heet leek.

Het water was zo warm, alsof je in een warm bad stapte. We vroegen aan de jongens van het park of je erin kon zwemmen. Het antwoord: kan wel, maar er zijn wel piranha's.. ik dacht eigenlijk dat het een grapje was maar later die avond lieten ze een piranha zien die ze hadden gevangen. Het had hele scherpe tandjes.
    (Maar je kon er wel zwemmen hoor)

We hebben lekker gerelaxed en 's middags wilden we graag een boottocht doen. Er is hier een eiland met brulapen waar we naar toe wilden gaan. Zo gezegd zo gedaan: 1 van die jongens haalde een bootje en daar gingen we! De boot ging echt snel tussen de boomstammen door. Omdat het een stuwmeer is (en ze niks hebben weggehaald) steken overal boomstammen uit. Er werd ook verteld dat er nog huizen onder water zijn van de vele dorpen die overspoeld zijn toen het meer werd gemaakt.

Voor we gingen varen zagen we ineens 3 papegaaien die van 1 van de jongens bleek te zijn. Hij had ze uit een boom gehaald en opgevoed. Niet dat de moeder uit beeld was maar hij wilde ze gewoon hebben.. ook de vleugeltjes waren geknipt zodat ze niet weg konden vliegen. Ze waren heel mooi maar het was wel zielig.

Het ritje naar het eiland was niet zo ver. Eenmaal op het eiland zagen we direct de apen al. Er leeft 1 apenfamilie van 5 aapjes. Ze waren daar al voordat het meer gemaakt werd, en door het meer zijn ze nu gedwongen daar te blijven. Op het eiland zouden ook luiaarden zijn maar die konden we niet zien. Wel hebben we een schildpad gezien.

Er waren 2 andere toeristen die met een kayak naar het eiland waren gegaan en die ook de aapjes kwamen bekijken. Ze wonen op Bonaire en zijn nu aan het reizen.

Ineens ging het heel hard onweren en gingen we snel weer terug naar het vaste land. De boot ging op topsnelheid en al snel waren we weer bij ons hutje. Het regende en de wind was zo hard dat onze hele balkon zelfs nat werd.

Na een uurtje was de storm gaan liggen en was het weer zo zonnig alsof er nooit onweer was geweest. De zon ging daarna al snel zakken en na een hele mooie rode lucht, was het ineens pikdonker. We gingen eten op het park: rijst met bonen (alweer). Maar het was wel heel lekker. Heb alleen een beetje genoeg van al die rijst.

We kochten nog wat soft en djogo voor de avond. We zaten op het balkon toen we ineens werden opgehaald door de jongens van het park omdat ze een kampvuur gingen maken. De hele avond hebben we dus muziek geluisterd en rond het kampvuur gezeten. Er was nog een ander groepje met stagiaires die er ook bij kwamen. Het was een hele gezellige avond op het mooie Ston Island (wat trouwens helemaal geen eiland is).

* Op de foto's zie je een vet onduidelijke aap, de boot 2x, de papegaaien, de boomstammen in het meer en ons huisje! *