Dolfijnen, brommen & feest!

June 17, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag was echt een hele leuke dag! 's Ochtends ontbeten we met een gekookt banaantje (jum!) om vervolgens te vertrekken naar de steiger. Vanaf daar gingen we met de boot richting de monding van de Atlantische oceaan om dolfijnen te spotten!

De bootsman (Albert) hadden we al eerder ontmoet bij een feestje van toen we eerder in Mariënburg waren. We waren in totaal met 7 mensen: Don, Gaby, Albert, Tefan, Seggie (familie van Don & Gaby), Hanneke en ik. We namen brommers mee op de boot zodat we later een stukje konden brommen.

Het was heel gezellig op de boot. We zaten continu te speuren naar dolfijnen maar die waren nog best lastig te vinden. Albert spot heel vaak dolfijnen dus hij wist precies welk golfje wel een dolfijn was en welke niet. Ineens wees hij en jahoor, er was een dolfijn! Het was een beetje onwerkelijk om echt een wilde dolfijn te zien. Helaas was de dolfijn alleen dus zagen we alleen deze af en toe boven komen.
    We gingen een stukje verder varen, op zoek naar andere dolfijnen. Later zagen we er nog eentje maar we konden maar geen groep vinden. Ondertussen waren we al best dicht bij de oceaan en sloeg het weer ook om. We gingen richting ons eindpunt, toen Albert ineens dolfijnen zag. We gingen er heen en zagen ineens heel veel dolfijnen! Er waren er denk ik 8. Ze zwommen samen en kwamen af en toe boven. Een paar sprongen zelfs! Zo hoog dat je ze helemaal zag. Heel bijzonder!!

Na de dolfijnen gingen we aanleggen bij een steiger. Daar haalde Albert eten voor ons bij een warung: gefrituurde casave: heel lekker! Het begon ineens heel hard te regenen dus bleven we even schuilen bij de steiger. Toen het weer opklaarde maakte we ons klaar om te brommen. Het gebied waar we gingen rijden, waren vroeger plantages. Nu is er heel veel natuur en wat huizen.

De wegen waren best wel hobbelig en glad door de regen. De omgeving was echt prachtig om te zien en het was heel gezellig op de brommer. Ik zat achterop bij Tefan en hij liet allemaal vogels/vissen en hagedissen zien. Sommige vogels waren knalgeel met zwarte vleugels, heel mooi!

We maken een superlange tour op de brommer, ik denk wel van een uur of 2 (als het niet langer was). Heel veel mooie dingen gezien!

Na het brommen zijn we met de boot teruggegaan naar Mariënburg, waar we teruggingen naar het huis van Don & Gaby. Familie van Gaby kwam ons ophalen. Reyes was ook mee en die zei gelijk tegen Hanneke "There's a surprise for you" omdat ze een surprisefeestje hadden gegeven voor Hanneke en het huis heel mooi hadden versierd. Hanneke is maandag namelijk jarig maar we vierden het vandaag alvast.

Eenmaal thuis liet Reyes gelijk alle versiering en het eten zien. De moeder van Gaby had zoveel eten gemaakt! Ze had alle basis vegetarisch gemaakt omdat ik er was, zo lief! Dingen die normaal met vlees worden gemaakt (pom, pastei, nasi, bami) waren nu dus vega dus kon ik alles proeven.

Wij dachten dat we gewoon met hetzelfde clubje als op de boot en dan de buren (familie van Gaby) gingen eten maar er kwamen superveel mensen. Ik denk dat er wel 30 mensen waren die allemaal langskwamen om te eten. Sommigen hadden zelfs een cadeautje mee voor Hanneke, te lief!

Er was ook voor taart gezorgd (een mega slagroomtaart) en we weren ondergedompeld in de Surinaamse traditie. Eerst worden de kaarsjes neergezet en aangestoken, dan gezongen (ook in het Surinaams), dan mag de jarige blazen en de taart snijden en het eerste hapje nemen. En dan... wordt er gesmeerd! Toen kreeg Hanneke dus de taart in haar gezicht, hihi. Haar reflex was heel snel dus Don (die de taart smeerde) kreeg de volle laag terug. Helaas kan ik geen filmpjes toevoegen want het staat op video :)

De rest van de avond was dus heel gezellig maar op een gegeven moment werd ik wel heel moe van al die mensen, ook omdat we al zo'n drukke dag achter de rug hadden. Maar het was een topdag en Hanneke was heel erg jarig!

* Op de foto's zie je Han op de brom, het feestje, de boot, 2 vage dolfijntjes en ik op de brom *