Donderdag: de dag van de iPadlessen

June 22, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Zoals jullie weten is donderdag een drukke dag op school met de iPadlessen. Eerst gingen we naar groep 4, dat is altijd gezellig want het is een hele leuke klas. Ze moesten oefenen met meervoud maar al snel merkten we dat een aantal kinderen niet konden lezen. Dit waren bijvoorbeeld ook de kinderen van onze leesles. We kozen voor die kinderen een andere app uit zodat ze konden oefenen met woordjes en letters.

Één meisje met wie ik altijd lees, Maxime, was ook aan het oefenen met woordjes. Ik hielp haar een beetje omdat ze het erg lastig vindt. Ze vond het heel leuk en het ging eigenlijk best goed. Op een gegeven moment ging de juf haar 'testen' om te kijken hoe het ging. Echter, de aanpak van die juf bestaat vooral uit schreeuwen en boos kijken. Ik zag Maxime helemaal in de stress raken. Ze keek steeds om naar mij (ik stond achter haar) en zei alle letters verkeerd. Zo jammer dat niemand hier lijkt te begrijpen dat kinderen zich prettiger voelen als je niet tegen ze schreeuwt..

Na groep 4 gingen we met groep 5a en groep 5b grammatica doen. Ze moesten persoonsvormen vervoegen in de tegenwoordige tijd. In groep 5b zitten een aantal kinderen die echt al 12/13 zijn, als het niet ouder is. Hele grote jongens die er helemaal niks van begrijpen. Ik ging naast zo'n jongen zitten en hij was zo blij dat iemand hem individueel kwam helpen. Daar doen ze hier niet echt aan. Al snel kwam er een andere jongen (ook 12+) bij het lege tafeltje naast mij zitten om ook uitleg te krijgen. Langzaam kregen ze het door maar omdat hun Nederlands heel slecht is, is het soms toch moeilijk om iets uit te leggen.
    Later vertelde Hanneke dat ze ook met één van de oudere kids bezig was, maar dat hij helemaal niet kon lezen. Het lezen van de zin was al een hele uitdaging, laat staan een werkwoord vervoegen..

Na de lessen wilden we de iPads opladen maar iemand had alle stekkerdozen meegenomen.. Meneer Leidsman zou ze vandaag nog terugbrengen dus we hopen dat dat ook gebeurt. We gaan het morgen zien..

's Avonds aten we nog ekker onze ovenschotel van gisteren samen met mevrouw Jeroe, gezellig!