Schoolfotograaf spelen!

June 29, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 27 °C

Zoals ik al had geschreven in het blog van gisteren, had ik vandaag mijn camera mee naar school om klassenfoto's te maken. Een muur aan de zijkant van het schoolgebouw heeft een leuke schildering dus besloten we de foto's voor die muur te maken. We regelden wat bankjes en toen konden we beginnen!

We gingen alle klassen langs, van groot naar klein. Eerst dus naar de kleuters en dan steeds een klasje verder. De kinderen waren heel enthousiast, de juffen hadden er gemengde gevoels over haha! Wij vonden het wel heel leuk om te doen maar het was onmogelijk om de kinderen er netjes op te krijgen. Gelukkig is het alleen maar voor de leuk want op elke foto is wel iemand met dichte ogen, handen voor zijn gezicht of benen heel raar haha!

In de pauze wilden de juffen ook nog op de foto, dat was wel leuk. Sommige kinderen kwamen ook naar me toe van "kun je een foto van me maken?" En dan gieren van het lachen als ze zichzelf op het schermpje terug zagen, heel leuk!

Het foto's maken nam echt de hele schooldag in beslag maar het resultaat is wel leuk geworden en de kinderen vonden het ook heel leuk. Helaas was het schoolhoofd er niet dus staat hij op geen van de foto's. Hij gaat over 3 weken met pensioen dus misschien vindt ie dat niet zo erg.. ;)

Na school hebben we onze rokken voor het feest van morgen opgehaald. Zaterdag (1 juli) is een nationale feestdag hier in Suriname, Keti Koti. Daarom hebben we vrijdag (morgen) feest op school. De juffen hebben allemaal dezelfde stof gekocht om een outfit mee te maken dus wij wilden ook meedoen. Een mevrouw uit het dorp heeft maagrokken voor ons gemaakt. Het is nogal overdreven kleurrijk naar mijn smaak maar wel heel leuk om een keertje te dragen. De stof was maar 3 euro en voor 4 euro heeft ze er een rok van genaaid. Het is een hele lieve vrouw! Ze vertelde dat ze een paar maanden geleden haar dochter is verloren die eerst bij ons op school zat door een medische fout tijdens een operatie. Een heel naar verhaal.. de mensen hier zijn best wel open en vertellen veel persoonlijke dingen. Sta je daar ineens met je mond vol tanden naar je rok te staren terwijl je zo'n verhaal hoort..

*Op de foto's zie je heeel veel kindertjes van school ;)"