The Big Apple

October - November 2019
De eerste gezamelijke vakantie van Anja en mij. Read more

Dag 7

November 7, 2019 in the United States ⋅ ☁️ 14 °C

Vanmorgen de auto weer heel afgeleverd. Pfff was wel ff spannend met de auto dwars door Brooklyn en Manhattan.
    Daarna naar het Metropolitan. Daar hadden ze de Dutch Masters uit het depot gevist. Rembrandt, Vermeer, Jan Steen etc. Is een mooi overzicht van wat wij in de 17e eeuw zo al op schilder gebied gepresteerd hebben. Tegen drie uur hadden we de harde schijf voor vandaag wel weer vol en maar een fractie gezien. Nog maar een keer naar de Big Apple.
    Nog een wandeling door het Central Park gemaakt en toen was het al weer bijna donker.
    Ik wou ook nog naar Central Station en dat hebben we ook gedaan.
    MEGA!
    +/- 110 perrons.
    Helaas geen Mtrack of iets vergelijkbaars. Allen een soort metro's maar dan met een pantograaf op het dak.
    Weer gegeten bij Citarella in het Hudson Yards, een luxe shopping mall. Vandaag voor mij clamp showder en voor Anna yoghurt met vers fruit en muesli.
    Morgen naar het Guggenheim.

Day 8

November 8, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 4 °C

Lekker naar het Guggenheim vandaag. Het is 0° met een gevoelstemperatuur van -4°.
    Brrrr
    Wel een mooi zonnetje. Als we over de Manhattan bridge rijden wil Anja een foto maken van de Brooklyn bridge. Helaas pindakaas. Ik stel voor om er bij de volgende halte uit te stappen een over de Manhattan bridge te lopen om de Brooklyn bridge te fotograferen. Zo gezegd zo gedaan.
    Het is echt héél mooi helder weer, maar frisjes, vooral op de brug, gelukkig hebben we ons goed voorbereid en hebben onze handschoenen mee, ik zet nog een muts op en dan is het goed te doen.
    Anja moet nodig naar de WC en we gaan koffie drinken in een restaurant in "Litle Italy". Het is rond lunchtijd en Anja stelt voor om hier dan ook maar te eten. Goed plan. Anja neemt Nocchi en ik neem Spaghetti ala Carbonara. glaasje wijn erbij, heerlijk.
    Anja trakteer de schat. 💋
    Weer geen Guggenheim vandaag. Een wandeling door Klein Italië en Chinatown en dan is het ook alweer 15:00. We hebben nog kaarten voor het Empirestate building. Als we boven zijn is het 16:30 de zon gaat zo onder. Het is alweer prachtig helder en -5° voor ons gevoel. Onze laatste avond in NY sluiten we af bij Macy's het grootste warenhuis ter wereld.
    Morgen naar huis maar eerst nog naar het Guggenheim. 😉

Bye bye Big Apple

November 9, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 1 °C

Zou het dan toch lukken om naar het Guggenheim te gaan vandaag?
    Omdat achter ons logeeradres de Subway loop valt het ons op dat er geen metro's lopen.
    Als we alles weer in onze rugzakken hebben gekregen nemen we om 10:30 afscheid van onze gastheer en lopen we voor de laatste keer naar het winkeltje op de hoek voor een kip-bacon roll en koffie.
    De broodjes waren hier heerlijk en dik belegt en de koffie goed en goedkoop.
    Als we bij het Subway station komen zien we dat de Q Line niet rijd dit weekend ivm werkzaamheden. We besluiten naar Church Avn te lopen om de B Line te nemen naar Manhattan. Bij aankomst gaat die ook niet. Grrrr, weer een stuk lopen met volle bepakking om de gratis chuttle bus te nemen naar Barclay station. Daar nemen we de 4 naar Central Park. Eindelijk om 13:30 zijn we bij het Guggenheim. Het ligt een beetje verscholen tussen twee appartementen tegenover Central Park.
    Het Guggenheim is prachtig, zowel qua ontwerp als ook de collectie. Ook was het het enige museum dat we in 3 uur volledig hebben kunnen bewonderen.
    Er was in een van de zijzalen een overzichtstentoonstelling van Robert Mapplethorp en gelieerde fotografen.
    We hadden op onze kamer gisteren al een Subway route uitgestippeld naar JFK. Helaas vielen ook hier een aantal subways uit. Het laatste stuk naar Jamaica Station was er weer een pendelbus ingezet. Al met al nog net op tijd bij JFK. Het inchecken ging vlot. We hadden een lekkere raam plaats. Na de maaltijd in slaap gevallen, boven Londen weer wakker geworden, nog een kwartier voor de landing.