Stage Rwanda

• 237kilometers

Kigali Week 1

September 13, 2019 in Rwanda ⋅ ⛅ 25 °C

Coucou,
    De eerste dag zat direct vol met verrassingen, op z'n "Afrikaans" zoals we zouden zeggen. Onverwacht opgepikt tijdens mijn ontbijt door een 'driver' van de VVOB en vervolgens heel het kantoor ontmoet. Daarna een rwandees nummer kunnen regelen na een paar uur rond te keuvelen omdat het "systeem" plat lag (haha).
    Momenteel is het een ware verwennerij in het gezin waar ik verblijf. Elke dag ontbijt voor een leger en heel vriendelijke mensen. Voor deze vetzak in wording wordt dus momenteel zeer goed gezorgd. Het enige waar ik nog aan moet wennen is het koude water dat uit de douchekop komt.
    Ik heb twee nieuwe broeders en een zusje. Met Christi, één van de broers, ben ik een Memorial van de Genocide gaan bezoeken. Zeer aangrijpend en hartverscheurend...

Het weer in Kigali is echt aangenaam, niet te warm en niet te koud. Overdag max 30° en dan meestal regen in de namiddag, afkoeling en rond de 16° 's nachts.
    De stad zelf bestaat uit verschillende heuvels, met op elke heuvel een andere district, prachtig. Een grote stad met toch wel wat Westerse invloeden te bespeuren.

De school waar ik nu stage loop is een opmerkelijk welvarendere school dan de meeste scholen in Rwanda; pc's, engelse boeken, bijna al de lessen in het engels en wederom toffe collega's. Om er te geraken, pak ik de motorbike 😎 (de taxi van Kigali, +-50 cent per rit, JAJA IS VEILIG (genoeg)).
    Volgende maand ga ik de rest van de scholen in 'den boerenbuiten' van Rwanda bezoeken.

Ik ga het hier bij houden. Ik ben sowieso dingen vergeten te vertellen en wil hier ook niet alle details in zwieren omdat dat te lang duurt en saai wordt voor jullie hahaha.

Groetjes van jullie Muzungu (blanke)

PS: indien levensbelangrijke vragen: Facebook of rwandees nummer raadplegen (+250788951427).
    Ik kan op deze app maar 6 foto's plaatsen dus als je meer foto's wil, stuur me maar.

Kigali Week 3

October 1, 2019 in Rwanda ⋅ ☁️ 24 °C

Coucou,
    De eerste dagen zijn, zoals verwacht, voorbij gevlogen. Het is druk, meer dan voldoende werk dus voor wie dacht dat ik hier met vakantie was... verkeerd gedacht haha. Natuurlijk ben ik mijn lijstje wel aan het afgaan hoor 😏, maar enkel binnen de grenzen van de hoofdstad momenteel.
    Ik begin Kigali ondertussen al beter te kennen dan de 'motorbikers', heb ik het gevoel. Kaart lezen is duidelijk geen deel van hun job (lacht).
    Naast het bezoeken van historische en andere bezienswaardigheden heb ik hier en daar al vaste adresjes, de collega's (zowel op de school als op het bureau van de VVOB) zijn attent, sympathiek en betrekken mij in hun activiteiten. Zo ben ik bijvoorbeeld elke keer bijna verplicht om eens te proeven van het middageten dat geserveerd wordt op de school; bonen bonen bonen!
    Vorig weekend heb ik ook kunnen proeven van het nachtleven hier, amusement gegarandeerd! Al zijn de 'hitclubs' wel blijven hangen of nog maar pas toegestreken in 2008.
    Tenslotte is het regenseizoen nu ook echt begonnen en heeft het iets gezellig onder de golfplatendaken.

Muzungu out xoxo

Eastern Rwanda (& Kigali)

October 25, 2019 in Rwanda ⋅ ⛅ 22 °C

Coucou,
    Vorige week vrijdag heb ik afscheid genomen van de secundaire school waar ik de eerste maand LO heb mogen geven. Ik ga er zeker en vast nog eens langsgaan voor ik terugkeer naar België!
    Het echte bureau-werk is al even aan de gang (en na al de schoolbezoeken zal er nog veel meer zittend werk moeten gebeuren achter een computerscherm). Nooit gedacht dat ik dit ging doen in mijn leven. Ik word hier (gelukkig) goed begeleid, want er zijn toch wel wat zaken 'out of my comfort zone' op vlak van dit soort onderzoekswerk.
    Allemaal nieuwe dingen en dus nóg iets extra aan deze nu al schitterende ervaring.
    Maandag ben ik begonnen aan het veldwerk. De komende 2,5 weken zal ik in totaal 12 scholen in 6 districten ('provincies') bezoeken en verschillende mensen interviewen.
    Eindelijk de rest van het land verkennen 😏. Het oosten van Rwanda stond eerst gepland. We, mijn persoonlijke driver en ik, vallen van de ene vallei in de andere (,ook al wordt dit gebied als "plat" gezien).
    "No problem with the road, it's a good one": zei de chauffeur (hahaha). Moeilijk om er woorden voor te vinden, maar adembenemend is er zeker ééntje van. Wanneer ik eenmaal op een school ben aangekomen, is het moeilijk om het woord "Muzungu!!" niet te horen.
    Mijn gastgezin, een beetje mijn nieuwe familie voor deze maanden, zal mij dus af en toe even moeten missen... Tja, sommige dingen veranderen nu eenmaal niet zeker (hehe).

N-W-Z Rwanda

November 10, 2019 in Rwanda ⋅ ⛅ 20 °C

We zullen eens beginnen in het Kinyarwanda (locale taal) hé.

"Bite",
    De schoolbezoeken zitten er allemaal op, ruim 50 interviews achter te rug. Dit ter zijde heb ik zo ongeveer heel het land gezien samen met mijn persoonlijke chauffeur. Van prachtig gestructureerde theeplantages tot het onherbergzame wondermooie en koudere noorden van het land.
    Het schitteren van de gigantische groene bananenbladeren in de ochtend blijft elke keer opnieuw iets magisch hebben... Over groen geluk gesproken 😉.
    De komende maand zal druk analyseren worden en tussendoor wat ontspannen uiteraard!
    Voor de rest ga ik de foto's hun werk laten doen haha.