• Day 31

Los Angeles, mala probka

August 17, 2019 in the United States ⋅ ⛅ 19 °C

Widzielismy zbyt malo zeby poznac to miasto-panstwo i zbyt duzo, zeby chciec je poznawac dalej. Definitywnie miasta nie sa naszym ulubionym miejscem. Piekielny, niekonczacy sie zywiol motoryzacji, tysiace bezdomnych i... wszystko, wszedzie, w kazdej ilosci. Panuje tu taka intensywnosc i natezenie, ze trudno sobie wyobrazic zycie w tym molochu. Oczywiscie ludzie sa inni, widac kult ciala, ale tez chorobe obzarstwa jak nigdzie do tej pory. Mowia innym jezykiem, nie sa juz tak uprzejmi, zyja w skorupach doslownie i w przenosni. Nic tu nie jest autentyczne, a juz na pewno nie Kalifornijczycy tak rozni od prostych, ale prawdziwych mieszkancow rolniczego Wyoming czy Montany. Choc podczas naszej podrozy widzielismy wiele biedy, czesto ubostwa, to nigdzie nie konkurowala ona o nasza uwage z oblednym bogactwem tak mocno jak tutaj. W roznych miejscach kraju nachodzila nas refleksja: alez tu pelno wszystkiego. I bynajmniej nie chodzilo o cuda natury, a wytwory ludzkich rak. Bezsensownie porzucone, marnotrawione, nie majace szansy na swoja kolej uzycia bo tak tego pelno. Na gigantycznych parkingach salonow samochodowych stoja setki tysiecy aut, w olbrzymich centrach handlowych i outletach sklepy sa przeladowane kolekcjami i obezwladniaja wyborem. Punkty uslugowe, gastronomiczne, rozrywkowe sa wszedzie w takich ilosciach, ze niemozliwe jest by ich wykorzystanie moglo przekroczyc 50%. Pelne parkingi to domena parkow narodowych ale nie centrow handlowych. Dla mnie Ameryka to "land of plenty", kraina obfitosci. Los Angeles jest smutna amplifikacja tego spostrzezenia.

Na naszej ktotkiej wycieczce po LA zobaczylismy: plaze Santa Monica, osiedla Beverly Hills, Mullholand Drive, Rodeo Drive: najbogatsza ulice miasta z ciagiem butikow i salonow najdrozszych marek. Wycieczke zakonczylismy w punkcie widokowym na napis Hollywood. Dzien zamknal krotki spacer po Walk of Fame z 2.600 gwiazdami honorujacymi postaci show biznesu. Niektore z nich sa dla postaci fikcyjntch (Myszka Miki), jest gwiazda Disneylandu. Jedna wisi pionowo: Muhammeda Aliego. Widzielismy ich kilkadziesiat. Carlis Santana, Johny Lee Hooker, Liza Minelli, Johny Deep, Sophia Loren (#2000).