Nu er vi kommet til Holland

June 18, 2017 in the Netherlands ⋅ ☀️ 24 °C

Sidst da vi "snakkede sammen" var vi i Minden, Tyskland. Længe siden snart, men har vi problemer med netdækning i Danmark, så er det intet i forhold til tyskerne og hollænderne.
    Fra Minden gik det fortsat videre ad Mittellandskanalen til Hannover, en lille afstikker via en sidekanal til Osnabruck, som viste sig at være en hyggelig by. Et af billederne viser blå ringe i en gade, det er optisk bedrag, det er malede striber på kirke og huse.
    Slut med Mittellandskanalen. Goddag til Dortmund Ems Kanalen og derefter Wessel Datteln Kanalen - den førstnævnte kanel er ikke værd at skrive om, så det vil jeg undlade. Her er som tidligere beskrevet for det meste meget smukt at sejle, men det grimme og triste undgår vi jo ikke - måske husker vi derfor bedre det smukke. Jeg har vedhæftet et billede af de mildt sagt mindre skønne oplevelser.
    Så er det slut med Tyskland - Friedrichsfeld sluse - er den sidste i rækken af sluser i Tyskland - men der kommer mange flere. I mange af sluserne har vi været alene i de kæmpe store sluser, men dem er jeg blevet helt gode venner med. Så gælder det Rhinen. Vi har hørt og læst mange skrækscenarier om "hende den altid farlige Rhein" men hun var blid som et lam og vi nød de ca. 70 kilometer i "hæsblæsende" tempo. Da vi forlod slusen loggede vi omkring 9,5 km/t og da vi mødte "Frau Rhin" speedede vi op på nul komma fem til 17 km/t, men som sagt, alt gik helt fint.
    Så blev det Holland, da vi drejede til højre og ind på Pannendesh kanal. Klokken var 09.10 - altså morgentid - det var lidt tidligt at skåle, at vi var vel ankommet til Holland, med vi gjorde det nu alligevel. Har ellers en husbådsregel om, at det tidligst kan ske efter klokken 10, men nogle begivenheder falder jo ikke altid inden for rammerne, og det kan vi jo ikke bebrejdes.
    Første stop i Holland var i byen Arnhem - som næsten blev lagt i ruiner undet krigen. Besøgte en fantastisk kirke i byen - Eusebius kirke - og hold da op, det var bestemt de 12 euro værd. I følge brochuren om kirken står der at læse, at det er Europas højeste kirketårn med elevator, 80 meter op i en der er lavet i glas, uha, men udsigten var smuk. I et kapel bygget til kirken tabte jeg næsten vejret. Højt, højt oppe hang mange skulpturer af faldskærmssoldater, der symboliserede et slag fra krigen over Arnhem - har prøvet at tage et billede af det.
    Vi ser storke på reder med unger, vilde heste, kvæg og frilandsgrise, der nyder livet på digerne langs de Hollandske kanaler.
    Har ligget et par dage i byen Utrecht - den kan jeg varmt anbefale, en gammel hyggelig by med smalle kanaler, der skal besejles med tungen lige i munden, masser af blomster og super hygge. I går ankom vi til Amsterdam - ligger i Sixhaven lige overfor banegården og centrum - der er gratis færge, som sejler hele tiden. Det er varmt - temperaturen nærmer sig de 30 grader, og det er rigeligt.
    Pas på jer.

Sendt fra min iPad