Madame og vinterhavn

September 3, 2017 in France ⋅ ⛅ 20 °C

Jeg har tit undret mig og tænkt på, hvad mon "Madame" laver i weekenden.
    De fleste franskmænd - altså dem af hankøn - ses ofte ude med snøren - i dette tilfælde dog fiskesnøren. De sidder i hobetal langs kanaler og floder, dog i tilpas afstand fra hinanden, gerne med siden eller ryggen til, således at al kommunikation med sidemanden er udelukket. Udstyr går de ikke ned på. Det syntes, at standardudstyret består af 4-5 fiskestænger (af de store lange) med tilhørende "opsatsholder" hertil en kæmpe ruse til opbevaring af drømmefangsten, spande, stole, carmoflagetelt, grill mm. Tænker om der i det hele taget er en fisk til dem alle - vi ser næsten aldrig at der fanges bare en lille bitte fisk. Pyt - de hygger sig og det gør Madame helt sikkert også.
    Det var nu ikke det jeg ville skrive og fortælle om, men at vi nu fundet en dejlig vinterhavn i byen Nevers. Byen ligger ca 250 km syd for Paris og vi har haft nogle fantastiske sejladser hertil. Blot for at nævne et par af højdepunkterne besøgte vi Montargis - en by med mange kanaler på kryds og tværs - følte os helt hensat til Venedig, hertil byen Saint Mammes hvor Alfred Sisley valgte at slå sig ned og her ses mange af hans værker gengivet som store vægmalerier på byens gavle mm. Der var forøvrigt sang, musik og dans på den lille rådhusplads lørdag aften - endnu en hyggelig aften. En stor oplevelse var det at sejle over Briare-akvædukten i nærheden af ​​Chatillon-sur-Loire. Det ses tydeligt, at Gustave Eiffel har haft en finger med i konstruktionen af denne - så helt fantastisk og smuk. Den var i lang tid den længste stålkanalakvædukt i verden med sine 662 meter, men mistede sin titel til Magdeburg Water Bridge, der krydser Elben og er 918 meter lang.
    Vi har som vanlig overnattet på de skønneste stille og smukke steder af Frankrig, spist dejlig mad og nydt de varme solskinsdage. Nu er det ved at være slut for i år, Frankrig har også taget hul på efteråret, vejret er dog for det meste vidunderligt , men efteråret er ikke til at komme udenom. Lyset og duften forandrer sig.
    Vi skal pakke sammen, rydde op, vaske inde og ude, ja tusind ting skal klares til næste sæson. Vi skal dog lige have kigget Nevers efter i sømmene og udforsket området langs Loirefloden på vores mountainbikes inden turen går hjemad.
    Tusind tak for alle jeres likes og kommentarer, dem er jeg rigtig glade for og så glæder jeg mig til vi "snakkes" ved til næste år. Pas på jer.
    Kærlig hilsen Birgit og mange hilsner fra kaptajnen.