RASMINE - i vinterhi

September 10, 2018 in Germany ⋅ ⛅ 23 °C

Så er vi i vinterhavn - her skal Rasmine ligge i ca 8 måneder og drømme om flere nye eventyr.
    “Heidanger” hedder havnen, og den ligger 4 km ned af en stikkanal mod Salzgitter. Havnen er oprindelig en gammel lergrav og blev i 1983 lavet om til en lille havn. I dag er den en oase - smuk med palmer og mange blomster, som bliver plejet og passer af havnens ejer, som også driver en smuk og unik restaurant, hvor ALT er efter tysk grundigheit.
    De sidste par hundrede kilometer ad Mittellandskanalen foregik stille og roligt. Vi besøgte undervejs et par små havne og et par gratis liggepladser, hvis det var muligt.
    Vejret, ja det blev pludselig efterårsagtig - solen og vinden ændrede sig, dog kun en smule, men nok til at vi må indse, at efteråret nu har indtaget førertrøjen.
    Vi sagde på gensyn og tak for hyggelige timer til gode sejlervenner - Bodil og Alf, som skulle videre ad Weserkanalen og hjem til Sønderborg.
    Vel ankommet til Heidanger - fik vi en dejlig overraskelse. Janne og Kaj, som vi mødte første gang i Belgien for to år siden og fulgtes med til Frankrig stod lige pludselig og sagde “hej med jer”. De var på tur sydpå i deres camper og havde fundet vej til os via en sejler GPS. Det blev til et par hyggelige dage sammen. Der var flere gode overraskelser i ærmet - to andre både fra Næstved med Finn og Joyce, Mette og Tage ankom med et par dages mellemrum, så der blev rigtig hygget i havnen.
    Nu er det altså Rasmines tur til at blive forkælet. Alt ude og inde skal pudses og poleres, tøj skal vaskes og pakkes ned i lufttætte poser og motoren skal vinterklargøres plus et par hundrede andre gøremål. Det blev også til et besøg på den lokale genbrugsstation, hvor cyklen blev lavet om til et pakæsel. Det er et stort arbejde at vinterklargøre Rasmine, men vi har heldigvis masser af tid - også til cykelture med madpakke og Frida. Et lille minus - trykvandspumpen afgik ved døden dag to, og det betød farvel til koldt og varmt vand ombord incl. brusebadet, og at alt vand nu skulle hentes i spande, koges hvis nødvendigt, så rengøringen og madlavningen blev en smule mere besværlig. Nå, men jeg ved hvad der kunne have været værre.
    Nu må vi hjemad efter en hel fantastisk tur. Det blev til 2132 km denne sommer med ca 10 km i gennemsnitsfart. Vi har set og oplevet en masse og mødt mange dejlige mennesker på vores (vand)vej og så kan vi bruge de kolde vinterdage til at tænke tilbage på alle oplevelserne og glæde os til alle de nye, som venter forude.
    Tak for at I har kigget og “snakket” med - glæder mig til at vi “snakkes” ved til næste forår.

De bedste sejlerhilsner fra
    Birgit, Leif og skibshunden Frida

PS. ICE/TGV toget afgår i morgen kl. 9.57 til Paris og derfra videre til Nevers, hvor bilen forhåbentlig holder og venter. Holder vejret, skal vi smugkigge lidt på Normandiet, og så er det hjemad til et dejligt og kærligt gensyn med familie og venner.