31-7 Klitmøller

July 31, 2021 in Denmark ⋅ 🌬 16 °C

Een mazzel dag, verdiend lijkt mij.
    De beloofde miezer tot 11 uur is er niet. Hoera! Met een beetje afnemen kom ik gewoon droog weg. Wel dreigende lucht, dus ik schiet lekker op: vijf over 8 fiets ik. Gelukkig maar want ik doe al vogelend een uur over 4 kilometer. Zie foto's.
    In Thyborøn raak ik aan de klets met een Deen met een Nederlandse moeder. Hij spreekt heel behoorlijk Nederlands. Ik moet vooral in Agger bij zijn goede vriend vis kopen.
    De veerboot is in juli gratis voor voetgangers en fietsers🤗. En hoe leuk is het dan dat het 31 juli is. Fietsers die ik daar tref, die iets zuidelijker dan ik waren begonnen, waren wel nat geweest. Gelukkig dat er allerlei mensen bij de oude aanlegplaats liepen die alle buitenlanders de weg wijzen naar de nieuwe veerboot. Het ene bord is niet echt duidelijk. Ik nam nog een foto van de sufste haven ooit. Da's dus omdat ie verplaatst is. Vanaf de veerboot rijd ik een redelijke bui in. Die andere fietsers rijden voor me. Ik houd in (ga sowieso langzamer) en het wordt weer droog! En daarna wel veel door plassen en over natte wegen gefietst, maar maar 6 miezerspatjes gehad.
    In Agger doe ik René de groeten van Frank en koop braaf de aanbevolen vis. Blijkt een soort gehakt-vis te zijn met in iedere bal 1 snippertje ui. Misschien leuk voor "met mes en spork". Hoeveel wil ik hier voor omfietsen? 2 meter. Toch leuk om iets te eten wat een Deen echt lekker vindt.
    De route blijft mooi, al blijf ik het grind zwaar trappen vinden.
    Ik kom langs een bonbon museum (snoepjes, geen bonbons) en drink daar koffie. Krijg ik het kado omdat ik een lange fietstocht maak! Leuk hoor.
    De tuin kost 20 kronen (denk ik), ik zie niets waar het in kan, dus ik leg het maar op het stoepje. Ze zitten met 16 man of zo aan tafel, dus ik wil niet storen. Het eerste beeld wat ik zag bleef het mooist.
    Naar Klitmøller moet ik wel een stuk langs een drukke weg. Gelukkig wind achter. En als het fietspad dan even weg buigt, wordt het gelijk onverhard!
    En nu een plek prima in de luwte op een te grote camping, alleen is het de hoofdstraat en stinken er aldoor (diesel)auto's langs. Bewust voor een camping gekozen vanwege het weer. Je schijnt hier de mooiste zonsondergang van Denemarken te hebben. Zal er toch íéts bewolking weg moeten trekken.
    Verdere foto's in deel 2