Vulkaan

July 28, 2021 in Iceland ⋅ ☀️ 13 °C

Weer terug bij af maar nu met heldere lucht. Dit is waar ik overnacht.
    Er vliegen hier meerdere helicopters, sportvliegtuigen en drones rond en net ook nog een icelandair boeing.

Ontzettend gaaf om zo'n vulkaan te zien lava spugen, ook al is dat op 1 km afstand.
    Op een hoge berg kun je mooi in de krater kijken en zien hoe lava met ontzettende vaart (zo'n 50km/h) de berg afdondert alsof het een waterval is.
    Ik heb de drone 2x ingezet. De eerste keer kreeg ik de melding dat de processor het warm kreeg, de 2e keer kreeg ik die melding niet maar smolt wel deel van de plastic, de beelden zullen gaaf zijn (moet ik nog kijken) en hij doet het verder nog behalve een kompas storing doordat ik door nevel vloog een aantal dagen eerder.
    Om 2:30 uur werd de activiteit merkbaar heftiger en om 2:40 hield de vulkaan er ineens en zonder waarschuwing compleet mee op. Bleef een rode gloed die snel minder werd in de krater.
    De vorige keer dat dit gebeurde was ie minimaal 1 dag stil, nu aan het begin van de volgende avond als ik dit typ is er nog geen activiteit.
    Om 3:40 uur ben ik daarom terug gaan lopen, een lange tocht met steile afdalingen in de ochtendschemering (!) Een dik uur over gedaan dus een korte nacht....