Trektocht in de Taman Negara (dag 2)

July 11, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 31 °C

Een nacht in een grot slapen valt best mee, maar 1 nacht is wel genoeg. Een van de deelnemers heeft ook veel pijn van een opspelende peesontsteking, dus is het voor sommige deelnemers een weinig aanlokkelijk vooruitzicht om nog 8km door de jungle te moeten wandelen. Ik bespreek het even met de gids maar er is geen mogelijkheid om stukken af te snijden dus we moeten met zijn allen erdoor. Ik laat de betrokkene een pijnstiller innemen, leg een steunverband en go.

Ik neem vandaag de kop, de gidsen lopen in het midden en achteraan. Omdat ik voel dat iedereen vooral naar het eindpunt snakt, loop ik een strak maar niet te hoog tempo en zorg vooral dat we zo weinig en kort mogelijk stoppen. We stoppen maar drie keer, om te drinken en wanneer de pijn te fel opspeelt en er even rust nodig is. Op die manier slagen we erin om de tocht op recordtempo af te leggen, in minder dan 3u in plaats van de voorziene 5u. Onderweg was er nog even een bang momentje als we het nest van een Aziatische hoornaar (hornet) moeten passeren, een insect waardoor je absoluut niet gestoken wil worden. Maar ook dat lukt gelukkig zonder problemen.

Wanneer we iets na de middag aankomen aan de rivier, is iedereen volledig nat van het zweet en springt vol enthousiasme de rivier in om te zwemmen. Terug allemaal lachende gezichten! S avonds speel ik wel nog ergens mijn gopro kwijt (balen!), maar voor het overige is iedereen blij van terug in de beschaving te zijn. Op naar de eilanden!