Satellite
Show on map
  • Day 12

    Dag 10/11/12: Špindlerův/Semily/Jičin

    July 23, 2022 in Czech Republic ⋅ ⛅ 27 °C

    Donderdag had ik nog een heerlijke dag in Špindlerův Mlýn. Ik was weer naar dezelfde startborden van de wandelroutes gelopen als de dag ervoor, omdat er ook een route van zo'n 4 km was en naar de borden toe is al zo'n 5 km. Dit was weer een prachtige wandeling en bij het eindpunt stonden weer nieuwe richtingen. Even twijfelde ik, 8,5 km naar de Sněžná (hoogste berg van Tsjechië) vond ik best redelijk (al zit je dan alweer tegen de 30 km totaal dus beetje mal weer). Ook was er een optie van 4,5 km naar een ander punt. Deze tocht bestond weer enkel uit stenen/trappen omhoog en na een paar honderd meter besloot ik verstandig te zijn. M'n internet was uitgevallen en het zou gaan regenen, dus hop, gewoon weer omkeren. In dit gebergte loopt langs de gehele route waar ik liep een rivier en deze wordt met de hoge temperaturen goed benut door wandelaars. Ik ben ook even neergeplofd bij een heel mooi stukje en er is toch weinig beters dan met zo'n uitzicht met je voeten in het koude water liggen. En die regen? Die bleef gelukkig weg. Na een paar uur was het weer tijd om door te wandelen. Heerlijke dag zo! Wilde het liefst nog langer blijven in dit gedeelte van Tsjechië, maar het volgende verblijf stond al vast. En misschien is dat soms ook juist wat iets zo mooi maakt: kort maar krachtig. Goed voor de herinnering.

    Vrijdag vertrok ik naar mijn volgende bestemming: Jičin. Maar eerst een tussenstop in Semily. Dit ligt in Český ráj, oftewel het Boheems Paradijs. Hier had ik onder begeleiding van guide Martin een via ferrata (Italiaans voor 'ijzeren pad'). Er waren drie routes die je kunt volgen en omdat ik blijkbaar een snelle klimmer ben hebben we ze alledrie gedaan. Ook de moeilijkste en bij die route had je dan ergens ook weer de keuze om voor de moeilijkste klim omhoog te gaan of de iets makkelijkere. Martin liet aan mij de keuze, maar hij stond al klaar bij het moeilijkste deel, hij wist denk al dat je mij dat niet hoeft te vragen. Echt zo tof als dat dan lukt.
    Echt ohhh wat is dit gaaf!! Ik werd vanochtend wakker met behoorlijke spierpijn en pijnlijke handen, maar dat is het helemaal waard.

    Daarna vertrok ik naar Jičin. Ik had hier een appartement geboekt dat net buiten het centrum ligt, bij een stel dat een paardenranch en een café runt, omgeven door weiden. Klinkt leuker dan dat het is. Het was niet schoon en vreselijk warm, het bed lag echt niet best, het kookstel deed het ook maar voor de helft en de beloofde wasmachine was nergens te vinden. Mijn vorige pension was super basic met een bed, kledingkast, tafeltje en badkamer, maar dat was wel schoon. En daar kies je voor dus dan weet je wat je krijgt. Hier was dat wel even anders, dus heb ik voor het slapen gaan de eigenaar maar een berichtje gestuurd dat ik vandaag doorga naar een hotel en graag m'n geld terug wil. Gelukkig deed hij niet moeilijk, maar ik heb voor de zekerheid airbnb nog even gebeld. Ik hoor nog wat ik precies terugkrijg.

    Vandaag had ik me voorgenomen om het minimale te ondernemen en een beetje rond te lopen in Jičin. Na 1,5 week in de bergen ben je blijkbaar na 5 minuten over de markt al overprikkeld, dus stond ik al gauw weer buiten het centrum voor een kleine wandeling. Onderweg kwam ik een super leuke koffietent tegen met een heerlijke binnentuin dus daar heb ik wat uurtjes gechilld. Er was flink wat regen voorspeld, maar in plaats daarvan kwam flink de zon door, heel fijn! Ik snap weinig van de Tsjechische weervoorspellingen. Hierna heb ik ingecheckt bij m'n hotel, heb ik ergens wat Vietnamees eten gehaald en heb ik nog wat baantjes gezwommen in het binnenzwembad, even bijkomen!

    Morgen ga ik naar de Prachovské skály wandelen. Dit is een groep rotsen in het Boheems Paradijs, ik ben benieuwd!
    Read more