Tarsiers!

April 24, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 9 °C

Koste wat het kost wilde ik gisteren op een of andere manier inhalen. Dus besloot ik de 'Adventure Tour' georganiseerd door Magic Oceans Resort dan toch te doen. En het kostte wat: 8500 php. 😌

Na een korte nacht met buikproblemen, een heerlijke Vlaamse (Nederlandse?) pannenkoek met fruit als ontbijt, en wat immodium werd ik opgepikt door een grote van (plaats voor 10 ofzo) met een chauffeur Dante en dan nog eens een privé gids Jeremy (een meisje).

Een stevige rit van ongeveer twee uur later (Dante vertelde ondertussen wat weetjes), was de eerste echte stop aan het Tarsier Sanctuary. Ik had op voorhand gelezen dat dit de minder slechte optie was van de twee die er zijn en had het nagevraagd voor ik de tour boekte. Toch kwam ik ook hier met een wat dubbel gevoel buiten: beter dan kooien, maar nog altijd stresserend voor de beestjes denkik.

Tarsiers zijn de kleinste primaten - geen apen want ze eten insecten en het zijn nachtdieren, maar wel met duimen. Ze zijn zo groot als een hand, met een staart die langer is dan hun eigen grootte. Hun ogen zijn groter dan hun hersenen en op hun 'handjes' hebben ze precies zuignappen. Ze kunnen (door het evenwicht dat de staart geeft) tot 5m ver springen, en horen tot 2km ver. Extreem schattige diertjes die er ook ietwat prettig gestoord uitzien.

Jeremy legde uit dat ze in gevangenschap door hoge dosissen stress (lawaai combo extreem goedhorend) en veel te weinig ruimte (ze zouden een are per dier moeten hebben) zelfmoord kunnen plegen. Ik vroeg er wat op door (ik wist niet dat buiten mensen en olifanten nog dieren zelfmoord plegen) en blijkbaar stoppen ze gewoon met eten en bonken ze met hun hoofd tegen de muur/rand van hun kooi/boom tot ze sterven aan de verwondingen. Ik stond versteld.

Daarom toch nog wat een dubbel gevoel: ik heb 6 tarsiers gezien maar geloof niet dat het domein 6 are groot is. Er stond erbij elke Tarsier iemand om hem aan te duiden (oké anders zou je hem wrs gewoon niet vinden) en er was ook wel redelijk veel volk. De mensen deden wel hun best om stil te zijn en ik heb niemand de dieren zien ambeteren, maar alle Tarsiers waren wel wakker en keken ofwel dof voor zich uit ofwel heel angstig.

Bon, blij dat ik ze gezien heb en dat het niet met kooien ofzo was, maarja toch ook niet optimaal...