Grand Canyon National Park

August 7, 2015 in the United States ⋅ 🌧 21 °C

Grand Canyon: store vidder, fantastiske udsigter fra et væld af udsigtspunkter, mulighed for hikes. Dalen er skabt ved at Coloradofloden har gnavet sig ned gennem jorden. Denne "grøft" er i gennemsnit over 15 km bred, omkring 450 km lang og omkring 1,5 km dyb.

Vi overnattede i byen Williams syd for Grand Canyon på et hotel, der efter sigende er det ældste hotel i Arizona, der stadig fungerer som hotel. Hotellet startede oprindeligt i 1895. Der var bad på gangen og sengene var lidt små. Ejerne var venlige og der var rent, men vi fik ikke sovet helt så godt som vi havde håbet. Derfor var vi tidligt oppe og var glade for at vejret så fornuftigt ud. Vejrudsigten havde lovet regn, Det så lyst ud for vores plan: se Grand Canyon fra kanten om formiddagen og hen over middag, herefter en helikoptertur og afsluttende med at nyde solnedgangen fra et udsigtspunkt.

Vi startede med at tage en shuttle til randen og gik langs kløften og fik nydt udsigten. Der begyndte at kommme flere skyer og efter et par timer begyndte det at regne - kraftig. Så kraftigt og med så meget torden og lyn at vi blev evakueret. Det stilnede lidt af, men ingen helikoptertur.

Efter at have set nogle af de historiske bygninger drog vi mod Desert View Watchtower - et tårn som ligger ved den østlige del af den sydlige rand, og hvor der var mulighed for at få et foredrag i forbindelse med solnedgang. Tårnet var fint, men ingen andre dukkede op til foredraget. Vi satte os ned for at nyde solnedgangen. Det blev dog aflyst af en kraftig tåge som satte ind 15-20 minutter før solnedgang.

Som det fremgår blev det ikke lige den oplevelse vi havde forventet, men vi fik set udsigten og fik en ret speciel oplevelse, så vi er ikke skuffede, men Anne mener stadig at hun mangler en helikoptertur.