Sequoia National Park

August 21, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

Så nåede vi til den 10. og sidste nationalpark på vores tur: Sequoia National Park. Parken ligger som Yosemite i Sierra Nevada-bjergene, som er det enest sted i verden, hvor de kæmpestore Sequoia-træer kan gro. Træerne kan kun gro i den helt rigtige højde, temperatur og fugtighed, men når disse forhold er til stede trives træerne til gengæld rigtig godt: De kan blive over 3000 år gamle og er nogle af de største træer i verden. Træerne er meget hårdføre og end ikke en skovbrand kan slå dem ihjel, da deres bark er meget tyk og næsten ikke kan brænde.
    Da vi kørte ind i parken kunne vi godt se og lugte at der var tåge/røg i luften og vi fik af park rangers at vide at dette skyldtes det varme vejr, smog fra store byer som San Francisco og LA og ikke mindst de skovbrande, som brænder længere nordpå. Så smukke udsigter var der ikke mange af, da der lå en tyk tåge overalt. Men da det var de store Seqouia-træer vi var mest interesserede i gjorde det ikke så meget.
    Og vi fik set træer - mange træer! Og de var kæmpestore og meget imponerende. Vi så bl.a. General Sherman, som er den største levende organisme i verden målt på volumen. Vi var på flere vandreture blandt disse kolosser og vi følte os meget små og udmyge i deres selskab.
    Vi så i dag også to sorte bjørne - stor oplevelse!